Hopp til innhold

DNB gir mulighet til å reservere seg mot Facebook-deling

Etter at NRK skrev om informasjonsdeling mellom appen Vipps og Facebook mandag, oppdaterer DNB brukervilkårene og gir kundene mulighet til å reservere seg.

Vipps

VIPPS: Med DNB-appen Vipps kan alle bankkunder sende penger til hverandre gjennom mobilen. Nå oppdateres vilkårene slik at det opplyses om at informasjon om hvem som bruker appen, blir delt med Facebook.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Even Westerveld

DNB BEKLAGER: Even Westerveld beklager at de ikke har vært tydelige om informasjonen de deler med Facebook.

Foto: DNB

– Vi oppdaterer nå brukervilkårene til Vipps, og vil gi kundene muligheten til å reservere seg fra at informasjon deles med Facebook, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

I en kartlegging av norske apper utført av Forbrukerrådet og SINTEF, kom det frem at hver gang man åpner pengedelingsappen Vipps sendes det en personlig ID-kode til Facebook.

DNB sier at det ikke deles personinformasjon, men informasjon om hvem som har lastet ned appen, slik at Facebook kan plassere reklamere hos dem som ikke har den.

Ikke klart enda

Muligheten til å reservere seg fra Facebook-deling skal dukke opp i innstillingene til Vipps-appen snart.

– Det kommer på plass så fort det er praktisk mulig, sier Westerveld.

Han opplyser at DNB har fått flere henvendelser fra kunder som ønsker at det skal tydeliggjøres hva slags informasjon de deler med sosiale medier.

Fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet sa til NRK mandag at DNB så ut til å bryte kravet i personopplysningsloven.

– Vi skal ta et direkte møte med Datatilsynet, sier Westerveld.

Datatilsynet: De bør spørre om lov til å sende, ikke reservering

Årnes sier de gjerne blir med på et slikt møte.

Atle Årnes

DATATILSYNET: Atle Årnes håper DNB vil være åpne om informasjonsdeling fra nå av.

Foto: Hans Fredrik Asbjoernsen

– Da kommer vi til å gi dem råd om at de bør spørre brukerne om tillatelse, ikke at de selv må be om å få slippe, sier Årnes.

Han sier det alltid er slik at nettsteder skal spørre om tillatelse før de deler informasjon, og opplyse tydelig om det i vilkårene.

– Det er flott at DNB tar tak i dette. Det er akkurat det med at tredjeparter får informasjon det er viktig at de passer på, sier Årnes.

– Det er personinformasjon, selv om den er kryptert

Westerveld i DNB understreker at det har vært og er umulig for Facebook å identifisere enkeltpersoner, og at de gjennom tekniske løsninger likevel kan plassere reklame hos de aktuelle brukerne.

Datatilsynet er derimot ikke enig i at DNB kan hevde at dette ikke er kundeinformasjon, selv om den er kryptert.

– Informasjon om at du har appen Vipps, er personinformasjon som DNB må ha tillatelse til å dele, sier Årnes i Datatilsynet.

AKTUELT NÅ