Hopp til innhold

IKT-Norge om DNBs nettrøbbel: – Kan være samfunnskritisk

Verken nettbanken eller hjemmesidene til Norges største bank, DNB, er tilgjengelige for brukerne torsdag. Også betalingstjenesten Vipps er satt ut av spill.

Klagestorm på DNB side

KLAGESTORM: Over hundre personer hadde kommentert på DNBs status om problemene i løpet av en time.

Foto: Skjermdump / NRK

Det er bare gått ett drøyt døgn siden forrige gang DNBs kunder ikke fikk logget inn på sin nettbank, ifølge Dagbladet. DNB forteller i en epost til NTB at også bankens storsatsing sammen med flertallet av norske banker i personmarkedet, mobilbetalingstjenesten Vipps, er satt ut av spill på ubestemt tid.

En rekke av Vipps-brukernes transaksjoner feilet som følge av problemer med lagringssystemene til DNB.

– Vi har satt alle tilgjengelige ressurser i sving for å rette opp problemene og feilretting er i gang, men vi må påregne at det kan noe tid før systemene er oppe igjen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø til NTB.

I 16.30-tiden torsdag melder DNB at feilen er rettet og at nettbanken igjen fungerer som normalt.

Vil ta flere timer

Det var verken mulig å komme inn på selve hovedadressen www.dnb.no eller på nettbanken gjennom DNBs app for iPhone da NTB forsøkte torsdag formiddag. Det er helt i det blå hvor lang tid det vil ta før DNB er oppe og går som normalt igjen, men det vil fortsatt ta "et par timer", opplyser banken til Nettavisen i 9-tiden.

– Det har dessverre oppstått et problem med lagringssystemene i løpet av natten som har ført til at en rekke av tjenestene våre er nede. Dette gjelder blant annet nettbanken og flere av betalingstjenestene, sier Dalsbø.

Problemene har ført til at mange kunder har kommet med kritiske kommentarer på DNBs side på Facebook. Om lag 350 personer hadde kommentert på bankens to oppdateringer om dataproblemene onsdag. Flere kunder gir også uttrykk for at problemene kan medføre at de bytter bank.

– Tilbake til kuleramma nok en gang, fantastisk, skriver en mann i ti-tiden.

IKT-Norge: Uholdbart

IKT-Norge er sterkt kritisk til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger for sine brukere. Interesseorganisasjonen mener nettbanker er å regne som infrastruktur som er kritisk for samfunnet og at det dermed må stilles strenge krav til oppetid og stabilitet.

Heidi Arnesen Austlid er direktør for samfunnsansvar i IKT Norge.

SAMFUNNSKRITISK: Administrerende direktør i IKT-Norge, Heidi Arnesen Austlid, mener at når transaksjoner ikke går igjennom kan det bety tap for mange av kundene i DNB.

Foto: IKT Norge / NRK

– Nå kjenner vi ikke årsaken til hvorfor systemet til DNB er nede, men dette har DNB vært utsatt for tidligere og i sum blir det ganske mye, sier administrerende direktør i IKT-Norge Heidi Arnesen Austlid til NRK.

– Det som er viktig når DNB definerer seg selv som et digitalt selskap, så blir vi avhengig av at tjenestene de leverer er tilgjengelige. Da må det være mulig å ha en «plan b» og en «plan c» for når ting går galt, sånn at ikke brukerne blir lammet. Hvis ikke blir feil som dette samfunnskritisk, sier hun.

Ifølge VG får DNBs kunder får heller ikke betalt med bankkort på nett.

AKTUELT NÅ