Bemanningen i redaksjonen skal reduseres med 15 årsverk fra dagens nivå. Redaksjonsklubben i DN består i dag av 120 medlemmer, skriver Journalisten.
– Annonsemarkedet har vært svakt i vinter og vår. Utviklingen i lesermarkedet har vært god, og i mai hadde vi for første gang siden 2010 flere betalende abonnenter enn i tilsvarende periode året før, skriver DNs sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i en epost til Medier24.
Han legger samtidig til at veksten i lesermarkedsinntektene ikke er tilstrekkelig til å kunne kompensere for den betydelige nedgangen i annonsemarkedet.
Tilbyr sluttpakker
– Vi må derfor redusere kostnadene. Vi har et mål om at vi i løpet av året skal gjennomføre kostnadskutt som gir en helårseffekt på 45 millioner kroner, skriver Djuve videre.
Det er allerede inngått sluttavtaler for åtte kommersielle årsverk, og det skal kuttes seks nye årsverk på kommersiell side. Dermed forsvinner til sammen 29 årsverk fra mediehuset.
– Det er utrolig trist at selv om flere vil lese DN og vi øker antallet abonnenter, bidrar det dårlige annonsemarkedet til at inntektene våre faller. Da må kostnadene ned, og dessverre rammer det oss journalister, sier klubbleder Anita Hoemsnes til Journalisten.