Disse sakene har Frp tapt kampen om

Frp har i årevis lovet velgerne lavere bilavgifter, slutt på NRK-lisensen og færre flyktninger. Nå peker statsbudsjettet feil vei på nesten alle partiets hjertesaker. Men krisen kan redde partiet fra et velgeropprør, mener professor.

Frps hjertesaker

HJERTESAKENE: Biler, bensin, alkohol og NRK-lisensen blir dyrere, men Siv Jensen er fornøyd.

Foto: Scanpix/NRK

Selv om Fremskrittspartiet ser ut til å ha vunnet frem med skatte- og samferdselspolitikk i årets statsbudsjett, skuffer partiet på de fleste av merkesakene sine.

– Likevel kan partiet slippe unna den verste kritikken fra kjernevelgerne, mener Frank Aarebrot, professor i statsvitenskap.

Et budsjett uten Frp-profil

Finansminister Siv Jensen la i formiddag fram et utypisk Frp-budsjett hvor flere valgløfter forsvant i løse lufta:

– Det er bemerkelsesverdig at Frps talsmann i debatten etter fremleggelsen av årets statsbudsjett, valgte å bruke all tid på å fremheve at gifte pensjonister får beholde mer av pensjonen. Det tyder jo på at det ikke var så mye annet gledelig der, sier Aarebrot til NRK.

Frank Aarebrot

REDDET AV KRISEN: Kriseforståelsen kan redde Frp fra kritikken mot et budsjett uten klart Frp-avtrykk, sier Frank Aarebrot, professor ved Universitetet i Bergen.

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

Siv Jensen er ikke enig i at budsjettet er for lite farget av Frp.

– Snarere tvert imot, vi reduserer skattenivået og bygger flere sykehjemsplasser. Dette er Frp-politikk, sier finansministeren.

Aarebrot mener at finansministeren kan ha satset på at også partiets kjernevelgere har såpass kriseforståelse at de ikke vil gjøre opprør.

– Hun gambler på at partiets egne velgere vil forstå, slik som de rødgrønne velgerne forsto at Jens Stoltenberg ikke kunne innfri alle løfter da finanskrisen slo til i 2008, sier han.

– Siv gambler ikke

Frank Willy Djuvik avsluttande valdebatt 2015

IMPONERT: Frank Willy Djuvik er ekstra fornøyd med flere midler til vei i Sogn og Fjordane.

Foto: Geir Bjarte Hjetland / NRK

Frank Willy Djuvik, fylkesleder i Sogn og Fjordane Frp, mener teorien til Aarebrot ikke stemmer.

– Siv Jensen gambler ikke. Hun vet at velgerne er opptatt av avgiftene, og jeg er helt sikker på at hun jobber på spreng for å få ned disse i neste budsjett, sier Djuvik.

Han er ikke redd for at partiet mister velgere.

Bompenger

Å fjerne bomstasjoner var en av flaggsakene til partiet før valget i 2013. Åtte har blitt stengt, men ni nye er åpnet og to utvidet siden starten av 2014.

– Vi har derimot fått gjennom en bompengereform som gjør det billigere å passere mange plasser og gjør bruken av bompengene mer effektiv, sier Siv Jensen.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at bompengene kan gå ned i framtiden.

Foto: Jane Rasmussen / NRK

I 2014 betalte norske bilister 8,5 milliarder kroner i bompenger, en halv milliard kroner mer enn i 2013, og Vegdirektoratet venter en fortsatt økning i 2015 og 2016.

Men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener skuta er i ferd med å snu.

For selv om bompengelånene som skal tilbakebetales av bilistene steg i 2014 og 2015, viser et anslag for 2016 at det kan gå mot en nedgang.

– Det er tidligere vedtatte bompengeprosjekter som gjør at innkrevingen har økt selv etter regjeringsskiftet. Men sakte, men sikkert, snur skuta, sier han.

En mulig baktanke

En mulig forklaring på det moderate Frp-avtrykket i budsjettet, kan være viljen til å få gjennom den nye skattereformen, mener Aarebrot.

– Det er ikke tvil om at det vil være en fjær i hatten for Erna Solberg om hun får gjennom et bredt skatteforlik i Stortinget. Det kan ha dempet lysten til å legge fram et provoserende budsjett, sier han.

SISTE NYTT

Siste meldinger