Hopp til innhold

Disse bilene blir billigere

Enkelte bruktbiler blir 11.000 kroner billigere, mens bruktimportørene blir de store budsjettaperne når regjeringen vil kutte omregistreringsavgiften betydelig.

Bilforhandler

Det skjedde minimalt med avgiftene på splitter nye biler i statsbudsjettet for 2015. Men den særnorske omregistreringsavgiften blir kraftig barbert.

Foto: Colourbox

Bilbransjen jubler etter at regjeringen i forslaget til statsbudsjett foreslår å kutte kraftig i avgiften som staten krever inn for å sette skilter på brukte biler.

Det koster nå opptil 17.533 kroner å få vognkort og skilter på en ett til to år gammel bruktbil.

Fra 2015 blir det endret. I Statsbudsjettet foreslår regjeringen å kutte omregistreringsavgiften med opp til 80 prosent på de nyeste bilene.

– Dette er overraskelsen i budsjettet når det gjelder bilavgiftene. Det vil gjøre omregistrering av nesten nye biler veldig mye billigere, og vil trolig også forplante seg i bilprisene, sier forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget.

Han kaller det en gladsak for norske bilkjøpere, og sier at omregistreringsavgiften etter avgiftskuttet henger mer på greip.

– Nesten nye biler avgiftsvinner

Maksimal omregistreringsavgift for personbiler blir etter nyttår 5.800 kroner. Det gjelder ett til to år gamle biler over 1600 kilo.

Volvo plug in hybrid

Mange hadde store forventninger til at regjeringen ville gi avgiftsfordeler til ladbare hybrid-biler i budsjettet. Men på nybilavgiftene er det minimale endringer.

Foto: NRK

Dermed blir det etter nyttår opp til 11.733 kroner billigere å få dokumentert eierskiftet hos Statens Vegvesen på de nye bruktbilene.

I praksis betyr det at prisen på nesten nye bruktbiler blir lavere.

– Det er bruktbiler som er ett til to år gamle som blir vinnerne etter avgiftsendringene, sier Egil Steinsland, som er leder for kommunikasjon og politikk i Norges Bilbransjeforbund.

Han sier at det vil gjøre nyere bruktbiler relativt sett gunstigere enn splitter nye biler. For eldre bruktbiler betyr avgiftsendringene mindre.

Norges Bilbransjeforbund mener at det er sannsynlig at det er forbrukerne som faktisk vil tjene på avgiftslettelsen.

– Ja, det tror jeg, På bilannonsene på finn.no står omregistreringsavgiften registrert for seg, så det er sannsynlig, sier Steinsland.

Bruktimporterte biler budsjettaper

Hvert år importeres det 30.000 brukte biler til Norge.

Det tallet kan bli vesentlig lavere i tiden som kommer. For med et saftig kutt i omregistreringsavgiften, forsvinner også vesentlige deler av marginene.

– Avgiftskuttet er dårlig nytt for de som lever av å bruktimportere biler. De har hatt et stort fortrinn ved at de har sluppet omregistreringsavgift ved bruktimport til Norge. Denne fordelen blir nå mindre, sier Merg i Bilforlaget.

Han karakteriserer antallet bruktimportererte biler som ekstremt høyt.

– Fortjenesten på mange av disse bruktimporterte bilene vil nå kunne bli så lav at færre vil ta risikoen ved å ta dem inn, sier Merg.

Ingen endring for elbiler eller ladbare hybrider

Bilsalg

For bruktbiler som er eldre enn ti år, er det mindre endringer i omregistreringsavgiften.

Foto: colourbox.com / colourbox.com

På forhånd hadde bilbransjen og interesseorganisasjoner store forventinger til at regjeringen ville gjøre ladbare hybrider billigere.

I dag har biler som både har forbrenningsmotor og kan lades fra stikkontakten ingen avgiftsfordeler sammenlignet med hybridbiler som ikke kan lades.

Men i budsjettforslaget er det ingen endringer i engangsavgiftene for nye biler, verken for ladbare hybrider eller andre.

Alle satser inflasjonsjusteres for å holde tritt med den ventede prisveksten.

Totalt vil den borgerlige regjeringen kutte bilavgiftene med 1,35 milliarder kroner.

Omregistreringsavgiften reduseres, årsavgiften for campingvogn kuttes, og engangsavgiften for motorsykler og snøskutere senkes med 30 prosent i snitt.

Vektårsavgiften for tyngre kjøretøy blir mer enn halvert.

AKTUELT NÅ