Hopp til innhold

Difi: – Forstår at folk er forvirret

Kun 1,5 millioner nordmenn har skaffet seg en digital postkasse, og mange er frustrerte over løsningen. – Vi skjønner at folk er forvirret, sier Difi-sjef Steffen Sutorius.

Digipost

Digipost er én av to leverandører du kan velge mellom hvis du vil motta offentlige vedtak digitalt.

Foto: Hans Ola Hevrøy / NRK

Brev fra Difi

Over to millioner nordmenn har fått dette brevet fra Difi.

Foto: Maria Elsness / NRK

For tiden får alle som ikke har registrert seg som kunder hos Digipost eller Eboks, brev eller e-post fra Difi der de oppfordres til å skaffe seg en digital postkasse.

Det har ikke bare blitt tatt godt imot. «Nei takk, Difi» var svaret fra IT-konsulent og journalist Hogne Bø Pettersen. Kommentaren hans har blitt lest av flere hundre tusen på NRK.no.

– Hvis vi skal få ut det fulle potensialet av den digitale postkassen, er vi avhengig av at mange velger det. Den potensielle nytten er på flere hundre millioner kroner, sier Steffen Sutorius i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) til NRK.

Trenger fortsatt Altinn

Steffen Sutorius

Steffen Sutorius i Difi er fornøyd med at tusenvis av nordmenn skaffer seg digital postkasse hver dag.

Foto: Ingvild Edvardsen / NRK

De digitale postkassene skal samle kommunikasjonen mellom det offentlige og innbyggerne på ett sted.

Likevel trenger du fortsatt Altinn – tjenesten som har slagordet «enklere dialog med det offentlige» – for å sende inn selvangivelse, flyttemelding og navneendring.

– Vi har opplevd noe frustrasjon. Jeg kan forstå at bildet er litt forvirrende. Det er en god tilbakemelding for oss om at vi må jobbe bedre for å vise potensialet i den digitale postkassa og utvikle den videre, sier Sutorius.

Kronikkforfatter Pettersen har fått mange tilbakemeldinger på sin ytring. Han sier mange er enig med ham i at vi ikke trenger en tjeneste i tillegg til Altinn.

– Vi har mange steder å logge oss på for tiden. Vi må huske passord, vi må huske BankID på mobil, vi må huske den påloggingsdingsen ... Så blir vi lovet at vi bare skal få ett sted å forholde oss til, men det som skjer er at vi bare får enda en tjeneste. Det tror jeg folk syns er frustrerende, sier han til NRK.

Frivillig

Så langt har omtrent 1,5 millioner nordmenn skaffet seg en digital postkasse. Difi håper å nå 3 millioner brukere.

– Vi ser at vi får mellom 20.000 og 50.000 nye brukere hver dag. Det siste halvåret har vi fått 800.000 nye brukere. Med dagens tempo ser det lovende ut, mener Difi-sjefen.

Hogne Bø Pettersen

Hogne Bø Pettersen har fått mange reaksjoner på sin ytring.

Foto: NRK

Pettersen mener brevet Difi sender ut i disse dager, kan oppfattes som en trussel om at man ikke får post fra det offentlige hvis man ikke registrerer seg. Men ordningen er frivillig. De som ikke registrerer seg, vil fortsatt motta vedtak og andre brev i sin fysiske postkasse.

– Hvis du ikke får så mye papirpost fra det offentlige i dag, vil du heller ikke få mye post digitalt. Men hvis vi skal få ut det fulle potensialet av den digitale postkassen, er vi avhengig av at mange velger det, sier Sutorius.

AKTUELT NÅ