Hopp til innhold

Dette svarer Adecco på Viasat-kritikk

I en ny tilsynsrapport kommer Arbeidstilsynet med 11 mulige pålegg mot Adecco etter NRKs avsløringer om arbeidsforholdene for Viasat-selgere. Les hele Adeccos tilsvar her.

Anne-Stine Talseth

Anne-Stine Talseth, kommunikasjonsdirektør Adecco.

Foto: Presse / Viasat

I en ny rapport slår Arbeidstilsynet fast at Adecco har brutt arbeidsmiljøloven på 11 punkter.

I en omfattende e-post fra Arbeidstilsynet svarer Adecco på kritikken.

Grunnet omfanget har NRK valgt å publisere hele tilsvaret fra Adecco. Det er som følger. Tilsvaret er signert Anne-Stine Talseth, kommunikasjonsdirektør i Adecco. NRKs spørsmål står i kursiv.

Arbeidstilsynet skriver at dere bryter arbeidsmiljølovens bestemmelser knyttet til arbeidstid og overtid (side 8). Hva har dere å si til dette? Arbeidstilsynet skriver at dere bryter arbeidsmiljølovens bestemmelser på 11 punkter. Hva har dere å si til dette?

Vi har samarbeidet med Arbeidstilsynet og har hatt god dialog med dem gjennom denne prosessen. De fleste av de påpekte forholdene har vi selv avdekket og tatt tak i på det tidspunkt vi mottok varsling. Der hvor tilsynet varsler pålegg vil vi så snart som mulig oversende dokumentasjon på at disse er brakt i orden.

Vi har nå mottatt rapporten fra Arbeidstilsynet. Innledningsvis konkluderer tilsynet med at det ikke er avdekket dokumentasjon på at trakassering av ansatte har forekommet, og at det legges til grunn at det ikke er brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet slik det fremkommer av § 4-3.

Påleggene som varsles, er i hovedsak knyttet til kravet om systematisk HMS-arbeid. Av tilsynets kommentarer vises det til at de ikke har den hele oversikt over hvordan vi er organisert. Dette vil vi følge opp. De fleste forholdene i rapporten er rettet, og vi vil oversende dokumentasjon på dette. De andre forholdene det gis pålegg om vil vi naturligvis rette opp umiddelbart.

Når det gjelder spørsmål om arbeidstid, var det del av varslingen vi mottok. Adecco har vi ingen registreringer i vårt system som kan bekrefte at dette er tilfelle, men jobber med å skaffe klarhet i fakta.

Alle våre mellomledere har vært på kurs i arbeidsmiljøloven i løpet av 2011, med spesiell fokus på arbeidstid. Når det nå kommer påstander om at det allikevel skal ha blitt jobbet arbeidstid som ikke er meldt til oss, er det viktig for oss å få klarhet i hva som er fakta i saken. Det er et alvorlig brudd på våre rutiner.

Vi har automatiske og manuelle systemer for kontroll av arbeidstid hos Adecco sentralt, men vi er naturligvis helt avhengig av at riktig arbeidstid blir meldt til oss. Uten at det føres riktig tid på timelistene får ikke Adecco verken lønnet riktig, fakturert riktig eller kunnet føre reell kontroll med arbeidstid.

Det pekes på flere svakheter i rapporten; blant annet at det er fravær av en aktiv vernetjeneste, en ikke tilfredsstillende HMS-opplæring og en tøff tone blant mellomledere og ansatte. Hva har dere å si til dette?

Først og fremst er vi veldig glade for at Arbeidstilsynet gjennom sine undersøkelser ikke har funnet bekreftelse på den svært alvorlige påstanden om at det skal ha forekommet trakassering på Adeccos avdeling hos Viasat. Vi er også veldig glad for at Arbeidstilsynet trekker fram at Adecco har gode rutiner for å håndtere evt. avvik, og at vi iverksatte relevante tiltak raskt etter varslingen om kritikkverdige forhold. Våre egne undersøkelser har heller ikke fått bekreftet at det skal ha forekommet trakassering.

Vi har gjennomført arbeidsmiljøkartlegging, og risikovurdering på denne avdelingen. Adecco har også et Arbeidsutvalg, og nå et verneombud hos Viasat som representerer de ansatte. Vi har også satt inn en av våre ansatte som HR-sjef på vår avdeling på Viasat. Vi har gjennomført mye, og vil naturligvis følge opp dette tett.

Arbeidsmiljøundersøkelsen vi gjennomførte viser at et stort flertall blant de ansatte synes Adeccos avdeling hos Viasat har et godt arbeidsmiljø. Gjennomgående svarer over 80% på at de synes dette er et flott sted å jobbe, at de opplever en familie- eller teamfølelse på jobb og at de har det hyggelig på jobb. Det er vi svært glad for. Allikevel tar vi naturligvis til etterretning det tilsynet skriver om at enkelte kan oppleve tonen som ungdommelig og tøff. Vi ønsker at alle som jobber for Adecco, på vår avdeling hos Viasat eller andre steder, skal oppleve at de har det bra på jobb.

Hva sier kritikken om Adecco som virksomhet?

Adecco har de siste årene hatt flere tilsyn fra arbeidstilsynet. Dette opplever vi konstruktivt og på flertallet av disse har vi fått positive og gode tilbakemeldinger.
Vi tar naturligvis tilbakemeldingene fra Arbeidstilsynet alvorlig, men dette omfatter forhold på en avdeling, og er ikke representativ for virksomheten vår. Adecco har gode systemer og rutiner, som også denne rapporten på flere områder bekrefter. Som den eneste aktøren i vår bransje har vi en egen avdeling som jobber med lønns- og arbeidsvilkår for våre medarbeidere som jobber ute hos kunder.

Hva gjør dere videre for å bedre arbeidsmiljøet i bedriften?

Vi har allerede gjort veldig mye, og vil fortsette å ha tett dialog med Viasat og følge opp denne avdelingen i fremtiden.

Vi har tatt de påstandene som ble rettet tidligere i høst svært alvorlig, og vi har siden gjennomført mange tiltak. Vi har blant annet hatt samtaler med våre ansatte hos Viasat, både allmøter og en-til-en samtaler, og vi har satt inn en av våre personalkonsulenter som HR-ansvarlig på avdelingen. Vi har også gjennomført en helt anonym miljøundersøkelse blant alle ansatte på Adeccos avdeling hos Viasat.

Samtidig vil jeg igjen understreke at i arbeidsmiljøundersøkelsen vi gjennomførte sier det store flertall at de trives godt på jobb på denne avdelingen, og melder om en god arbeidshverdag.

AKTUELT NÅ