Hopp til innhold

Dette har du krav på under hotellstreiken

Dersom du rammes av streiken i hotell- og restaurantbransjen, kan du ha krav på å få pengene tilbake. Men erstatning er det verre med.

Ann Hege Skogly

HOTELLSTREIK: Du kan kreve pengene tilbake hvis hotellet eller restauranten stenger, sier Forbrukerrådets Ann Hege Skogly.

Foto: Forbrukerrådet

Søndag morgen kl. 08.00 tas nær 3500 ansatte i 363 reiselivsbedrifter ut i streik. Det rammer både turister, andre reisende og vanlige folk. Blant dem som rammes er vertskap for store arrangementer som brylluper og konferanser.

Dersom du rammes av streiken, er det to ting man kan gjøre, råder Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

– Når hotellet eller restauranten er stengt, så får kunden ikke et han eller hun har betalt for. Dersom man har betalt helt eller delvis på forhånd, kan man be om å få utsette besøket. Den andre muligheten er at man kan be om å få pengene tilbake, sier hun.

Leit for bryllupsgjester

– Dette er jo forferdelig kjedelig hvis man for eksempel skal feire et bryllup, men det er viktig å tenke på at hotellet eller restauranten ikke har gjort noe ulovlig. Det er lov etter arbeidslivets regler å streike, og bedriften som rammes har ikke gjort noe feil, understreker hun.

Hun råder gjester som rammes til snarest mulig å kontakten restauranten eller hotellet og be om utsettelse eller tilbakebetaling.

Thon Hotell Åsgårdstrand

REDUSERT DRIFT: Thon hotell Åsgårdstrand holder åpent med redusert drift under streiken. 13 ansatte går ut i streik søndag morgen.

Foto: Thon Hotels

Redusert drift

På mange typiske konferanse- og bryllupshoteller strekker ledelsen seg langt for å holde åpent.

Direktør Per Stang Christensen på Thon hotell Åsgårdstrand sier hotellet vil holde åpent, men med redusert drift, selv om 13 ansatte tas ut i streik søndag.

– Vi følger naturligvis de etablerte spillereglene i arbeidslivet, og håper konflikten løser seg innen få dager, sier han til NRK.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger