Dette er konfliktene som kan oppløse regjeringssamarbeidet

Venstre vil reversere alle kompenserende tiltak regjeringen har lagt på bordet for å sukre drivstoff-pillen. I tillegg vil Venstre øke dieselavgiften med én krone. Det blir en tøff budsjetthøst.

Alternativt statsbudsjett Venstre

Venstres ledertrio ankommer pressekonferansen. – Vi har ett mål, det er å ha et budsjett som er på vei til Paris, sier Trine Skei Grande.

Foto: Lars Nehru Sand / NRK

Én dag før budsjettforhandlingene med regjeringspartiene går i gang, legger Venstre frem sitt alternative statsbudsjett for 2017. De har ett ufravikelig krav: et grønt skifte.

– Vi vil at folk skal betale mindre skatt. Men vi vil gjøre det billigere å ta de grønne valgene, sier Trine Skei Grande.

Totalt sett foreslår Venstre en pakke for grønn skatteskifte på 15 milliarder kroner. Venstre foreslår 7,5 milliarder mer i grønne avgifter og skatter, men også 7,5 milliarder i skattelettelser.

pressekonferanse venstre

Venstres alternative statsbudsjett har fått navnet 'Grønt skifte'.

Foto: Venstre

I likhet med KrF, reverserer Venstre regjeringens forslag om å redusere årsavgiften i sitt alternative budsjett. I tillegg fjerner de kuttet i pendlerfradraget og bompenger.

På spørsmål om hva slags type gjennomslag Venstre må ha for å få en budsjettenighet, svarer Trine Skei Grande:

– Det er statsministeren og finansministeren som har startet forhandlingene med et ultimatum. Det gjør ikke vi. Men de må holde det de lovet i budsjettmerknaden i fjor, og få til betydelige kutt i klimautslippene.

Det grønne skiftet er konflikten som kan velte det borgerlige samarbeidet og utløse regjeringskrise. Men det er langt ifra den eneste konflikten Venstre har med de tre andre samarbeidspartiene.

Dette er konfliktene med regjeringspartiene:

  • Oljepengebruk: Regjeringen bruker 225 milliarder oljekroner. Venstre og KrF sier til E24 at de skal legger opp til markant mindre oljepengebruk.
  • Det grønne skiftet: Venstre krever at klimautslippene må gå mer ned enn det regjeringen har gått inn for i sitt budsjett. Venstre har foreslått en økt og flat C02-avgift, noe Frp har sagt er uaktuelt.
  • Bil vs. kollektivt: Venstre tar 2.780 millioner fra vei og privatbilisme, og bruker det på kollektiv, jernbane og sykkel- og gangstier. Totalt vil Venstre gi 1400 millioner til kollektivtrafikk og 24 milliarder til Jernbane.
pressekonferanse alt statsbudsjett vesntre

Venstres alternative statsbudsjett har fått navnet Grønt skifte.

Foto: Lars Nehru Sand / NRK

Dette er konfliktene med KrF:

Satser på gjennomslag i forhandlingene

Fattigdom og skolepolitikk er to av Venstres andre hjertesaker. Gradert barnetrygd er ikke nevnt i samarbeidsavtalen eller regjeringserklæringen, og kontantstøtten er vernet i regjeringserklæringen. Likevel vil Venstre-lederen forsøke å fjerne kontantstøtten i de kommende forhandlingene.

– Ja, det er tiltak som ikke har stått i samarbeidserklæringen som vi har fått gjennom forhandlinger likevel, sier Grande til NRK.

NRK kunne mandag fortelle at KrF ikke stiller noen ultimative drivstoffkrav, og nøyer seg med reduserte klimagassutslipp i sitt alternative budsjett.

alle_fire

Slik så de ut sist gang partilederne ble enige om et budsjett. I morgen starter forhandlingene for fjerde og siste gang i denne regjeringsperioden.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Vil ha skattelettelser

Venstres regnestykke for kjernefamilien viser at de tross økte drivstoffavgifter, økt elavgift og redusert fagforeningskontingent får et samlet skattelette på 3838 kroner, fordi det blir lavere inntektsskatt, skattefritak på månedskort og lavere moms på frukt og grønt og kollektivtransport.

– Her gir vi tilbake krone for krone, det er ikke snakk om et økt skatte- og avgiftstrykk. Vi gir tilbake, sektor for sektor, slik at de som velger de grønne løsningene går i pluss, sier Grande under pressekonferansen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger