Hopp til innhold

Dette er bilpakken regjeringen ikke ville røre

Dyrere drivstoff og billigere årsavgift skulle sørge for et grønt budsjett uten å ramme bilistene. Men budsjettet ble ikke spiselig for støttepartiene, som har brutt forhandlingene.

Venstre-leder Trine Skei Grande og KrF-leder Knut Arild Hareide forlater statsministerboligen i Inkognitogaten etter budsjettforhandlingene mandag kveld.

Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (KrF) på vei ut fra et forhandlingsmøte i statsministerboligen.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Allerede før årets statsbudsjett ble lagt fram, gjorde Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp) det klart at forslaget til nye bilavgifter var urokkelig.

Det ultimatumet har ifølge støttepartiene Venstre og KrF gjort det umulig å forhandle fram et miljøvennlig statsbudsjett. Dermed står regjeringen Solberg uten flertall fem dager før stortinget skal behandle budsjettet.

Billigere drivstoff

Bilpakken – som skulle spare norske bilister for nesten en milliard kroner – innebærer:

  • 15 øre dyrere bensin, 35 øre dyrere diesel og 20 øre dyrere mineralolje.
  • 12 prosent billigere årsavgift for bil.
  • Billigere bompenger utenfor de største byene.
  • Høyere satser for pendlerfradraget.
  • Høyere avskrivningssatser for lastebiler, varebiler og drosjer.

Ifølge Venstre-leder Trine Skei Grande har støttepartiene forsøkt å komme regjeringen i møte ved å lete etter andre miljøvennlige tiltak.

– Vi har strukket oss langt for å komme oss rundt ultimatumet regjeringen kom med. Men vi er blitt møtt med nei inne i forhandlingsrommet, sa hun i går.

Grønt skifte

KrF-leder Knut Arild Hareide sier problemene er langt mer omfattende enn ørene i bilpakken, men han legger ikke skjul på at ultimatumet har gjort forhandlingene vanskelige.

– De fossile bilene går med regjeringens opplegg i overskudd. De tjener penger på det. Og jeg har lyst til å si: Det er ikke forenelig med et grønt skifte, sier han.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger