Det blir ikke buss-streik

Partene i bussoppgjøret kom til enighet åtte timer på overtid. En buss-streik er dermed avverget.

Buss i Oslo-trafikken (illustrasjonsbilde)

BUSSENE GÅR: Busstrafikken har gått som normalt i morgentimene i dag. Nå er det klart at det ikke blir noen streik i bussbransjen.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

– Vi har oppnådd en lønnsøkning på om lag 16.000 kroner per 1. april 2017, sier forhandlingssjef i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Linda Jæger.

– Bussjåførene har også fått en bestemmelse som sier at rutene skal tilrettelegges for toalettbesøk, sier Jæger.

Partene i bussoppgjøret meklet åtte timer på overtid for å unngå at 1500 bussjåfører gikk ut i streik.

Sikret lønnsøkning og dopauser

I den nye avtalen er det avtalt trinnvise lønnsøkninger i 2016 og 2017.

– Dette er et resultat vi kan si oss fornøyd med, som sikrer våre medlemmer en lønnsutvikling på nivå med snittet i industrien, samt at dopauser er på plass, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder og 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Partene er blant annet blitt enige om at tillegget for ubekvem arbeidstid på 40 prosent utvides til å gjelde fra klokken 6 lørdag og ut skiftdøgnet søndag.

I Bergen får bybaneførerne samme kompetanseløp som bussjåførene.

Partene er også blitt enige om et generelt tillegg på 4 kroner i timen fra 1. april.

– Det innebærer at ansatte i bussbransjen heves opp til 97 prosent av industriarbeiderlønn, sier Stein Gulbrandsen, leder av Fagforbundets forhandlingsdelegasjon.

Risikerte streik

Bussoppgjøret omfatter de fire fagforbundene Yrkestrafikkforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet og Jernbaneforbundet, samt de to arbeidsgiverorganisasjonene Spekter og NHO Transport.

Forbundene organiserer over 12.000 bussjåfører.

I første omgang var det snakk om å ta ut 1510 sjåfører i streik fra i morges, noe som i så fall ville ha rammet blant annet busstrafikken til og fra Oslo lufthavn og flyplassene i Bergen og Trondheim.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger