Hopp til innhold

Derfor velger vi dette på kjøpesenteret

Å velge sunn mat fremfor fastfood har blitt en trend over hele Norge. Men ikke alle mener burgerkjedene må kastes ut av kjøpesentrene.

Sushi

EN SUNN BØLGE: Sushi og andre sunne fastfood-varieanter danker ut hamburgerkjedene hos nordmenn, ifølge Statens institutt for forbruksforskning.

Foto: Shizuo Kambayashi / AP

– Vi er opptatt av å ha et tilbud på våre kjøpesentre som er mest mulig attraktivt for kundene våre, sier Lars Løseth administrerende direktør i Amfi Drift AS, til NRK.

Amfi Drift AS har drift og forvaltning av 74 kjøpesentre i Norge.

Ifølge Lars Løseth blir Jordbærpikene, kaffebarer og sushi-plasser mer og mer populært. Flere av disse serveringsstedene tar nå plass på ulike Amfi-senter rundt om i landet.

Torsdag fortalte NRK at flere sentre i Oslo og Akershus ikke vil ha burgerkjeder som leietakere.

– Folk kjøper mye sushi og wok. Det har blitt mer fokus på sunnhet, og trenden har snudd seg noe, sier markedskoordinator Hege Stoltenberg på Sørlandssenteret i Kristiansand, til NRK.

Dagfinn Lerberg

Senterleder ved Lillestrøm torv, Dagfinn Lerberg, sier helse sier de ikke fornyer kontrakten med Burger King.

Foto: Pressefoto Steen og Strøm

Les også: Ønsker sunn hurtigmat velkommen

Vil ikke ha kontrakt med Burger King

I Oslo sentrum er McDonald's allerede kastet ut fra Aker Brygge og Østbanehallen, og erstattet av gourmetrestaurant.

Og burgere og frityros blir erstattet med ris og rå fisk, når Burger King ikke får fornyet kontrakten sin etter femten års drift på Lillestrøm torv.

– Helse har mye større fokus nå enn for et par år tilbake. Forsøpling rundt fastfood-restaurantene er også en faktor som spiller inn, sa senterleder ved Lillestrøm torv, Dagfinn Lerberg, til NRK torsdag.

Lillestrøm Torv eies av Steen og Strøm ASA. Norgessjef Thor L. Bareksten i Steen og Strøm sier flere og flere ønsker å spise ute og derfor er de opptatt av servering.

– Det er en trend med sunnere mat og sushi og Lillestrøm torv ønsker å forbedre tilbudet, men det er ikke slik at Steen og Strøm ikke skal ha burgerrestauranter lenger, sier Bareksten.

Les også: Luksusbutikker vil ikke ha McDonald's som nabo

– Dumt å kutte ut burgerkjedene

Kommunikasjonsdirektør i McDonald's, Margaret Brusletto

Kommunikasjonsdirektør i McDonald's, Margaret Brusletto frykter ikke utviklingen.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

– Egon selger mest hos oss. Vi ser at det er en økende interesse for asiatisk og italiensk mat, samt at våre bakeriutsalg øker, sier senterleder på Strømmen storsenter Per Kristian Trøen.

Likevel mener han det er en tabbe å kutte ut burgerkjedene, og tror på et variert kosthold.

Strømmen Storsenter på Romerike er Norges største kjøpesenter og har både McDonalds og Burger King.

– Det er økning i salg av burgere hos oss. Vi har mange barnefamilier som benytter seg av tilbudet, og for mange av dem er et besøk på en burgerrestaurant en del av shoppingopplevelsen, sier han.

Statens institutt for forbruksforskning sin undersøkelse fra 2009 om nordmenns vaner rundt «mat i farta», viser at over halvparten svarte at de helt bevisst unngikk spisesteder som kiosker, storkiosker og fastfood-kjeder.

Kommunikasjonsdirektør i McDonald's, Margaret Brusletto, sier de ikke er bekymret for utviklingen.

– Det er fint med konkurranse for da skjerper vi oss. Vi følger med på trenden, men klarer å tilpasse oss, sier hun.

Brusletto legger til at McDonalds har introdusert flere salat og fiskeretter på menyen for å tenke sunnhet.

Halvspist:

Flere steder byttes burgerrestaurantene ut med sunnere spisesteder.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

AKTUELT NÅ