Hopp til innhold

Derfor gikk Frp med på å innføre flyavgiften

I 2010 karakteriserte Frp forslag om flyseteavgift som «rødgrønn skattekåtskap». Nå er det partiet selv som står bak innføringen av avgiften. Les hvorfor.

Hans Andreas Limi, finanspolitisk talsperson i Frp

Hans Andreas Limi, finanspolitisk talsperson i Frp, sier han ikke liker flyseteavgiften.

Foto: Johan B. Sættem

Før partiet skiftet navn het Fremskrittspartiet «Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep». Siden den gang har skatte- og avgiftslette vært et mantra i partiets historie.

I forrige uke gikk de med på å å innføre en ny avgift for flypassasjerer i Norge under budsjettforhandlingene.

Den kommer til å koste oss som flyr rundt 1 milliard kroner.

Frp-Limi: – Vi har senket avgiften

Finanspolitisk talsperson Hans Andreas Limi forhandlet frem forslaget på vegne av Frp. Hans forklaring på at Frp gikk med på avtalen er at alternativet var mye verre.

– Det har blitt fremstilt som om Frp skal ha bidratt til å øke avgiften under forhandlingene. Faktum er det motsatte, sier Limi til NRK.

Han sier det opprinnelige forslaget fra Venstre var en gradert avgift per flysete på mellom 50 og 300 kroner. Det endte på 80 kroner per flypassasjer.

Etter det NRK kjenner til skal Frp selv ha kommet med forslaget om sistnevnte.

– I sum ville det opprinnelige forslaget gitt en inntekt til staten på rundt 2 milliarder kroner i året. Det endte med omtrent en halvering.

Det Limi ikke kommer unna er at Frp har innført en helt ny avgift som rammer alle flypassasjerer likt. Det til tross for at partiets motstand mot avgifter er forankret i en oppfatning om at disse rammer usosialt.

Hvorfor gikk Frp med på det?

– Det var nødvendig for å få til en avtale. Det var viktig for Venstre å få gjennomslag for en miljøavgift, og da ble det flyavgiften denne gangen, sier Limi.

H og Frp fremstilte flyavgift som «SV-politikk» i 2010

Limi innrømmer at både han og Frp har hatt problemer med å svelge flypassasjeravgiften. Det er også én av årsakene til at partiet ikke har villet svare på spørsmål om avgiftsinnføringen de siste dagene. De har isteden henvist til Venstre.

Nå har partiet valgt å kommentere avgiften likevel.

– Det er elementer i avtalen vi ikke er like glade for, blant annet avgiftsøkninger. Det har vi måttet gi oss på, sier Limi.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Høyres nestleder Jan Tore Sanner var sterkt imot flyseteavgift i 2010.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Avgiften regjeringspartiene nå innfører ble så sent som i 2010 karakterisert som «typisk SV-politikk» av nettopp regjeringspartiene.

Dette kom blant annet frem på Høyres hjemmesider og på Frps Facebook-sider.

Forslaget fra SV den gangen var en flyseteavgift på 100 kroner for rutene mellom de store byene i Sør-Norge. På Høyres hjemmesider sa partiets nestleder:

– Å gi enda en regning til befolkningen er ikke løsningen.

AKTUELT NÅ