NRK Meny
Normal

Derfor er bensinen dyrest på mandag og torsdag

Gjennom et prisstøttesystem sørger selskapene sentralt for at pumpeprisene på bensinstasjonene svinger gjennom hele uka, og når en topp på mandager og torsdager, forteller ekspert.

Bensinpumpe

Mandag og torsdag ettermiddag er i utgangspunktet den dyreste tiden å fylle drivstoff på.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

I dag møtte finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland drivstoffkjedene for å få en forklaring på de høye bensinprisene her til lands.

Selv om prisen på råolje har falt kraftig det siste året, holder pumpeprisen på bensin seg høy.

Nordmenn har i en årrekke vært vant til store variasjoner i bensinprisene fra dag til dag, men med et vanlig ukemønster: En pristopp mandag ettermiddag blir fulgt av sakte fall i prisen frem til torsdag ettermiddag før et nytt prishopp følger. Deretter synker prisene igjen og er som oftest lavest søndag kveld og mandag morgen.

– Dette startet like etter påske 2004, og man har i mange år hatt denne prissyklusen, sier professor ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen.

Frode Steen

Frode Steen sier at det er spesielt i Norge at det er to pristopper i uken på faste tidspunkt.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Han er en av Norges fremste eksperter på drivstoffpriser, og forklarer hvorfor vi har denne syklusen, som er helt særegen.

– Dette styrer selskapene gjennom veiledende priser. Når prisene går opp, går de opp til anbefalt pris, en felles pris. Det er tre ulike selskaper, men tilfeldigvis er de alltid like, sier han.

Prisstøtte

Prisene på bensinstasjonene styres lokalt rundt omkring i Norge gjennom et såkalt prisstøttesystem. Etter hvert som stasjonene setter ned prisen får de prisstøtte sentral og får beholde sin opprinnelige fortjenestemargin.

– Så trekkes prisstøtten tilbake de dagene man ønsker å heve prisen. Da har ikke selskapene lokalt noe annen mulighet enn å heve prisene til anbefalt pris. Så får vi en pristopp, og den lokale konkurransen begynner, forteller Steen.

Dette skjer da generelt på mandager og torsdager, og den enkelte bensinstasjon kan deretter justere prisen ut fra lokal konkurranse. Dette kan også få prisene til å svinge.

– Sånn sett kan man si at det er intervallkonkurranse mellom torsdag og mandag, for det er da stasjonene kjører rundt og sjekker priser og setter ned priser, sier Steen.

Like priser

Han forklarer de relativt like pumpeprisene rundt omkring i Norge med at stasjonene ikke har så mye valg om de skal beholde sin fortjenestemargin.

En bensinstasjon har en margin på 30–40 øre. Dersom de setter ned prisene med én krone mens de har prisstøtte, så har de ikke anledning til å sitte med den lave prisen når denne forsvinner. De setter da prisen opp til veiledende, og beholder sin margin på 30–40 øre igjen.

– Siden veiledende pris er lik på tvers av tre store selskaper, så blir prisen like på tvers av alle disse stasjonene samtidig, sier Steen.

Han mener at det norske systemet i utgangspunktet kan tenkes å være positivt for forbrukerne dersom det var slik at de som er mest prisbevisste, til enhver tid fylte drivstoff når det er billigst.

– Vår erfaring har vært at kundene ikke tilpasser seg i særlig stor grad, og det betyr at selskapene da tjener mer på å jekke prisen opp på denne måten to ganger i uken, sier han.

Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør i Statoil fuel and retail Norge mener konkuransen fungerer.

Pål Heldaas fra Statoil møtte i dag finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland. Han mener konkurransen i bransjen fungerer.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger