Styreleder Trygve Hegnar i Hurtigruten kan tjene en halv milliard kroner når han nå selger de fleste aksjene sine i Hurtigruten til det britiske investeringsfondet TDR Capital. Gevinsten betinger at over 90 prosent av aksjonærene sier ja til budet.
– Jeg synes at budet er så godt at jeg ikke kunne la være å si ja til den fortjenesten nå, sier Hegnar.
Hegnar fortsetter som styreleder. Petter Stordalen fortsetter i styret. Hovedkontoret skal forbli i Tromsø. Og konsernsjefen blir sittende.
Allerede i juli kom britene til styret i Hurtigruten med ønske om å gjøre en finansiell gjennomgang av selskapet med tanke på et fremtidig oppkjøp.
Før børsåpning onsdag morgen kom resultatet av britenes interesse.
De vil overta hele Hurtigruten, men vil ha med Stordalen og Hegnar videre i samme posisjoner i styret, som minoritetsaksjonærer med 5 prosent hver.
- Les også:
Hegnar og Stordalen på gangen
Trygve Hegnar sier at det ikke har vært noen normal prisforhandling, og at han er svært fornøyd med prisen.
– Jeg har sagt hele tiden at det ikke er aktuelt å selge for under 7 kroner pr aksje. Jeg måtte ikke selge, og det har kjøperen forstått, sier Hegnar. Resultatet er et bud som ligger 56 prosent over kursen ved børsslutt tirsdag.
Fordi han og Stordalen har sittet på begge sider av bordet av transaksjonen, har de vært inhabile og sittet på gangen under forhandlingene.
Hegnar sier at inntektene fra aksjesalget for hans del beløper seg til en milliard kroner, og innebærer en gevinst på 500 millioner.
De øvrige aksjonærene får nå en måned på seg til å vurdere om de skal akseptere kontantbudet på selskapet, som anbefales av styret.
- Les også:
– Hurtigruten har ikke hatt penger
I to av de siste fem årene har Hurtigruten gått såvidt i pluss. I gjennomsnitt de siste fem årene har selskapet tapt 135 millioner i året.
Styremedlem Petter Stordalen sier at budet fra britene er det beste som kunne skjedd selskapet.
– Dette er noen som er villig til å investere samlet 5,5 milliarder kroner hvorav 3,3 milliarder i egenkapital på hurtigruteproduktet, sier Stordalen, som spår store investeringer både i virksomheten lags kysten og i Explorer-markedet.
Nestleder Helene Jebsen Anker i styret sier at selskapet ikke har hatt penger til å gjøre de investeringene selskapet har ønsket.
Likevel har det ikke har vært diskutert å hente inn penger de siste årene, selv om investeringsbehovet har vært sterkt.
–Selskapet har hatt en utrolig dårlig lønnsomhet, og gått med underskudd i mange år. Fokuset har vært å få ned kostnadene og skape grunnlag for vekst. Det arbeidet var i gang, men med den historien Hurtigruten har, var det lite ønskelig å gå ut for å hente penger til nye investeringer, sier hun.
– Men nå er det helt reelt at det kan komme inn en ny eier som har de finansielle musklene til å gjennomføre de planene som man ønsker å realisere?
– Ja, det vil jeg si. Og ikke bare har de finansielle muskler, men veldig god kompetanse på operasjonell virksomhet, som lederteamet i Hurtigruten kan dra nytte av, sier Jebsen Anker.
Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten sier til NRK at det er viktig for selskapet at de nye eierne er villig til å satse videre på den strategien som er lagt, og at det gir muligheter for Hurtigruten til å vokse.
– Det er ikke noen hemmelighet at vi ser flere muligheter til å vokse i når det gjelder Explorer-segmentet, hvor vi har hatt veldig gode resultater på MS Fram, som går i Antarktis, på Grønland og på Svalbard, sier Skjeldam.
– Vil investere i Hurtigruten
Britene understreker at de fortsatt ikke eier selskapet, men at planen er å videreføre den strategien som er lagt, og støtte ledelsen og styrets planer.
– Hovedproduktet vil fortsatt være norskekysten og explorer-markedet. Men vi kommer til å bruke mer krefter på å få folk til Norge og norskekysten ved å utvikle salgsorganisasjonen. Det er noe som vi vil utvikle betydelig, for å sørge for at flere kan reise med Hurtigruten, sier Jonathan Rosen i TDR Capital.
Britene vil bruke mer krefter og penger på internasjonal markedsføring, og sier de står klar med nødvendig kapital for å utvikle merkevaren Hurtigruten.
– Vi mener at Hurtigruten fortjener et større publikum og tror at vi kan ta med oss ekspertise inn til Hurtigruten i den forstand, sier Steve Roberts.
De mener at prisen som er tilbudt for aksjene reflekterer den fulle verdien av selskapet og kaller det en «rettferdig pris for en fantastisk eiendel».