Hopp til innhold

Denne bilentusiasten dropper fremtidig dieselbil

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kjører diesel og er bilentusiast på sin hals. Nå lover han NRKs lesere at han kjører sin siste dieselbil.

Kjetil Solvik-Olsen i bil

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lover å legge dieselnøklene på hylla når han skal bytte bil. Her fra en test på følelsen av å kjøre bil med høy promille ved bruk av promillesimuleringsdrakt i 2014.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Mandag fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) overrakt transportetatenes forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP).

Der står det svart på hvitt at alle personbiler på norske veier skal være nullutslippskjøretøy innen 2025, og at utslippene fra transportsektoren skal halveres innen 2030.

Selv kjører Solvik-Olsen dieselbil.

Hva må til for at også du skal skifte ut dieselbilen?

– Neste gang jeg bytter bil kommer det ikke til å være dieselbil men en lavutslippsbil.

Er det et løfte?

– Ja. Lavutslipp eller nullutslippsbil. Det skal jeg få til, sier Solvik-Olsen.

Gulrot og gulrot, eller pisk og gulrot

I forslaget varsler transportetatene at det kommer til å bli dyrere å kjøre elbil i fremtiden. De foreslår at elbiler går fra ingen til lave avgifter og en økning i bompengeavgifter fra dagens gratisnivå.

Det understrekes imidlertid at elbiler og lavutslippskjøretøy skal være billigere i bruk enn bensin og diesel.

Til NRK sier veisjef Terje Moe Gustavsen at det blir nødvendig med bruk av pisk sammen med gulrøtter for å nå målene.

Solvik-Olsen vil imidlertid kun snakke om gulrøttene.

– Jeg jobber primært med gulrøtter fordi jeg ønsker å spille på lag med folk. Får vi til en kraftig satsing på infrastrukturutbygging og kollektivreiser, så er det mange som bruker bil i dag som kunne tenke seg å slappe av på buss eller tog uten å piske dem inn. Det gjelder å gjøre det enklere og bedre enn det er i dag.

Venstre: – Går ikke uten både pisk og gulrot

Nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Abid Raja (V), sier det er umulig å nå målene med gulrot alene.

– Hvis du sier at du skal ha lav diesel- og bensinpris og samtidig sier at folk skal kjøpe elbil, så gir du gulrot til begge sider. Det er aldri løsningen i noen eventyr. Man må ha både pisk og gulrot. Det vil si å sette opp bilavgiftene slik at det blir dyrere å forurense lokalt, og det må fortsatt være gratis å kjøre rundt i elbiler. Da får man den store revolusjonen i bilindustrien, sier Raja.

AKTUELT NÅ