Hopp til innhold

Viasat endret telefonpraksis på dagen etter refs fra Datatilsynet

Viasat får refs av Datatilsynet for at selgere i selskapet tar opp samtaler på bånd uten å varsle kunder om praksisen.

Viasats salgssenter ligger i Akersgata

Personer som ble oppringt av Viasats selgere ble ikke informert om at samtalen gikk i opptak fra start. Det ble heller ikke informert om at samtalene kunne benyttes til opplæring av nye selgere. Fredag sluttet Viasat med opptakene etter den foreløpige rapporten fra Datatilsynet.

Foto: Skjermdump / NRK

Det kommer frem i en midertidig rapport fra Datatilsynet som NRK har gjennomgått.

I samtalene Viasat tar opp er det kun de som takker ja til produktet Viasat selger som får beskjed om at samtalen tas opp. De får beskjed om at opptaket skjer på slutten av samtalen, noe som ikke stemmer, ifølge rapporten.

– Dette er ikke i tråd med regelverket, og det er en plikt å sørge for informasjon om at samtalen tas opp. At det skal informeres er ikke en vanskelig del av regelverk, sier seniorrådgiver Stian D. Kringlebotn i Datatilsynet.

NRK.no omtalte torsdag de skjulte kundeopptakene Viasats salgssenter foretar.

Informerte Viasat

Samtalen NRK har fått tilgang til har en varighet på nesten tretten minutter. Først etter syv og et halvt minutt får den nye kunden følgende informasjon:

«Jeg vil nå gå gjennom bestillingen for deg. Før jeg gjør det vil jeg informere deg om at videre samtale vil bli tatt opp på lydfil, slik at de som godkjenner ordren vet at du har fått riktig informasjon. Det er selvfølgelig for din egen sikkerhet, det er i orden?»

Les også: Tidligere Viasat-selgere: – Vi ble behandlet som dyr

Det ble ikke informert om at opptakene ble brukt som læringsverktøy for selgerne.

– Kundene skal vite at det foretas opptak og hvem som har opptaket. Uten denne informasjonen mister kundene muligheten til å vite hvem de skal henvende seg til med tanke på rettigheter, sier Kringlebotn.

Datatilsynet informerte Viasat fredag.

– Datatilsynet ser det som sannsynlig at Viasat vil måtte gjøre begrensninger i hva som tas opp i fremtiden, sier Kringlebotn.

Sluttet i dag

Øystein Hygen Christensen

Informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat forteller at de endret telefonpraksisen umiddelbart.

Foto: Presse / Viasat

Informasjonen førte til at Viasat endret praksis på dagen.

– Vi har hatt en god dialog med Datatilsynet. De har kommet med en tilbakemelding på tiltak som vi må gjøre umiddelbart. Vi har endret praksis med opptak av salgssamtaler inntil vi har et nytt system på plass, sier informasjonsansvarlig Øystein Hygen Christensen i Viasat.

– Hva består endringen i?

– Vi sluttet med opptak på utgående samtaler fra i dag etter tilbakemelding fra Datatilsynet.

– Er det pinlig for dere at dere hadde et system som ikke er godt nok?

– Nei, jeg synes ikke det. Vi har en god dialog med Datatilsynet, og følger retningslinjene fra dem.

– Burde ikke dette vært i orden før Datatilsynet grep inn?

– Dialogen er der. De kommer med anbefalinger og vi innretter oss etter dem, svarer Christensen.

AKTUELT NÅ