Dagsrevy-profiler og Dagbladet misbrukt i nettannonse

I en annonse for antirynkekrem står det at Dagsrevy-anker Ingunn Solheim har forlatt Dagsrevyen for å jobbe i et skjønnhetsfirma. – Synd om noen lar seg lure, sier Solheim.

Skjermdump/Annonse

FALSK ARTIKKEL: I den falske annonsen er det et bilde av Ingunn Solheim og tidligere Dagsrevy-anker Jarle Roheim Håkonsen, og det står at Solheim har bestemt seg for å forlate NRK. Men det stemmer ikke.

«Innerst inne er jeg en entreprenør. Det ligger rett og slett i min natur. Det kunne ikke NRK godta, og derfor måtte vi skille lag», står det i annonsen at NRK-profil Ingunn Solheim skal ha sagt.

I reklamen, som er utformet tilsynelatende lik en nettartikkel på Dagbladet.no, står det videre at Ingunn Solheim har bestemt seg for å forlate Dagsrevyen fordi hun, ifølge artikkelen, «ønsker å bruke mer tid på skjønnhetsfirmaet sitt som har hatt så rask vekst».

– Ko-ko

– Først måtte jeg le fordi teksten og bildebruken er så ko-ko, men så begynte jeg å lure på om noen faktisk ville bli lurt til å tro at det er sant, sier Ingunn Solheim.

Ingunn Solheim, programleder i Debatten

FALSKE SITATER: Nyhetsanker i Dagsrevyen Ingunn Solheim sier at alle sitatene både fra kollegaer og fra henne selv er diktet opp i annonsen som ligner en Dagbladet-artikkel.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Hun forteller at hun har fått e-poster med spørsmål om hvor man kan kjøpe denne kremen.

– Jeg kan forsikre alle seere at jeg ikke har forsøkte eller begynt å selge hudkrem, hverken til damene på jobben eller til andre, sier hun.

– Mange forstår nok at dette er en falsk artikkel, men det er synd om noen lar seg lure.

Dagbladet reagerer

Redaksjonssjef i Dagbladet, Hilde Schjerve, skriver i en mail til NRK at dette er ren svindel og misbruk av Dagbladets merkenavn som de tar på største alvor.

– Vi har meldt fra til Facebook, og regner med at de blokkerer annonsen så raskt som mulig, skriver Schjerve.

Hun forklarer at mediehuset har opplevd ting som dette fra tid til annen, oftest gjennom sosiale medier, men at det ikke alltid er enkelt å spore opp kilden bak.

Selskapet oppført som eier av nettsiden der man kan kjøpe antirynkekremen, står det at er registrert i Trenčin i Slovakia. NRK har forsøkt å få tak i salgssjefen i selskapet som står som eier, men har ikke lyktes.

– Vi er takknemlige for alle tips om potensielle forfalskninger og misbruk av Dagbladet-logoen, og vil oppfordre lesere til å være bevisste på å alltid verifisere avsender av innhold i nettleseren – særlig når de kommer inn fra sosiale medier, skriver Schjerve.

Flere profiler nevnt

I den falske annonsen står det at Solheim gir produkter i gave til medankrene sine, og har sørget for at alle gjester får prøve kremen. «Solheims produkt» får også «ros» i annonsen av kvinnelige kollegaer som Lisbeth Skei, Nina Owing, Ingerid Stenvold, Åsa Vartdal og Hanne Roald.

Ingunn Solheim forsikrer om at alle sitater både fra kollegaer og fra henne selv er diktet opp, og bildene er hentet fra nettet.

– Dette er bare tull og tøys, sier hun.

Virtuos

PROGRAMLEDER: Ingerid Stenvold har hatt permisjon fra Dagsrevyen, og har blant annet vært programleder i Virtous sammen med Hans Olav Brenner.

Foto: NRK

Fungerende redaktør i Dagsrevyen Espen Olsen Langfeldt, sier han ser alvorlig på at NRK-profiler blir misbrukt i en fake news-sammenheng.

– Vi kan ikke sitte stille, og må reagere når våre journalisters integritet og omdømme blir angrepet på denne måten. Dette er både fake news og kommersielt misbruk. Vi vil arbeide for å få det fjernet, sier Langfeldt.

Flere misbrukt

Det er ikke første gang kjente kvinner og norske mediehus blir misbrukt i falske annonser på nettet.

Kronprinsesse Mette-Marit

BRUKT I FALSK ARTIKKEL: Kronprinsesse Mette-Marit opplever jevnlig å bli misbrukt i falske reklamer og artikler.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

I mai ble både kronprinsesse Mette Marit og NRK misbrukt i en falsk annonse for et hudpleieprodukt, og i det som lignet en VG-artikkel «anbefalte» kronprinsesse Mette Marit i 2017 slankepiller som skulle «smelte fett».

I fjor advarte TV 2-profil Dorthe Skappel folk mot å la seg lure av reklamer i sosiale medier der hun hadde blitt misbrukt. I Skappels tilfelle var det også snakk om en antirynkekrem.

Tidligere har TV 2-programleder Solveig Kloppen blitt brukt i en reklame for et slankeprodukt mot hennes egen vilje. Også modell og programleder Kathrine Sørland ble misbrukt i en lignende reklame.

SISTE NYTT

Siste meldinger