Hopp til innhold

Russeturen til Alicante gikk i vasken: – Kjipt for alle sammen

Mads Andersen (19) og kameratene fortviler etter at den planlagte russeturen til Alicante går i vasken etter Flyr-konkursen.

Russ

KAMERATGJENG: Gjengen skulle på tur til Alicante, men nå må planene endres.

Russegjengen fra Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik hadde gledet seg lenge til å feire starten på russetiden i den spanske feriebyen.

Avreise var planlagt 21. februar. Men tirsdag kveld kom beskjeden om at Flyr begjærer seg konkurs.

Vi var 14 stykker som skulle reise, forteller Mads, som forteller at flybillettene kom på til sammen 24.000 kroner.

Trøsten for Mads og resten av gjengen er at betaler man med kort – enten debetkort eller kredittkort – har man rett på å få billettprisen refundert fra kortutsteder.

Og i dette tilfellet ble turen betalt med debetkort. Men turen til Spania må de se langt etter i denne omgang.

Det er jo kjipt for alle sammen, sier han.

Mads Andersen

Mads Andersen sier de jobber med å finne et annet reisemål.

Foto: Privat

Fest må vi prøve å få til

Pengene fikk de inn gjennom dugnader. De fikk også en del inntekter fra en konsert de arrangerte.

19-åringen forteller at de valgte Flyr siden de hadde billige ungdomsbilletter.

Han forteller at russegjengen ikke var klar over de økonomiske problemene til Flyr før de bestilte billettene.

Det har virket som et veldig attraktivt flyselskap, sett utenifra, sier Andersen, som forteller at de ikke har gitt helt opp å komme seg på tur.

Nå har vi sett på andre muligheter i hele kveld. Vi har vurdert Danmark og Gdansk, som er et litt billigere alternativ – eller bare bli hjemme, rett og slett. Fest må vi prøve å få til, selvfølgelig, forteller han.

– Ganske forbanna

Espen Prestø Paulsen skulle fly til Malaga med Flyr på torsdag.

Nittedølen skulle torsdag på den årlige familieturen til Spania for å spille golf.

Han hadde forhåndsbetalt 3000 kroner til golfbanen, og hadde vasket og pakket golfkøllene da han fikk melding om at Flyr var konkurs.

Les også Flyr er konkurs – alle flyvninger er innstilt

Flyr lyktes ikke med finansieringsplanen

Jeg hadde belaget meg på en golftur. Det er noe ordentlig dritt, da. Det blir en veldig ekstrakostnad, sier Paulsen til NRK.

Han må nå i stedet ut med ytterligere 6–7000 kroner for en billett med Lufthansa.

– Det er ikke så mye vi får gjort med det. Hadde vi ikke kommet oss av gårde, hadde vi også mistet pengene vi har forhåndsbetalt for golfbanen, sier Paulsen.

Dårlig informasjon

Paulsen legger ikke skjul på at han er svært misfornøyd med situasjonen.

– Jeg er ganske forbanna, egentlig.

Han mener informasjonen fra flyselskapet har vært dårlig. På selskapets Facebook-sider ble kundene bedt om å ringe kundeservice.

– Jeg ringte ikke, men skrev et sinna innlegg på Facebook, sier Paulsen.

Nina Reistad

Nina Reistad skulle fly med Flyr hjem fra Malaga, men måtte bytte til Norwegian.

Hva forventer du nå?

– Jeg håper jeg kan få igjen noen penger på en måte. Jeg kan overleve å tape tre tusen kroner, men det er irriterende. Det blir unødig stress og mas, og ekstra kostnader, sier Paulsen

Norwegian og SAS vil ta over strandede passasjerer

Nina Reistad skulle fly med Flyr hjem fra Malaga, men måtte bytte til Norwegian.

Nina Reistad er på ferie Malaga i Spania og hadde returbillett med Flyr om noen dager.

– Nå hørte jeg at de er konkurs og det var jo kjempekjedelig. Jeg har sikret meg en billett med Norwegian dagen etter jeg egentlig skulle reise, så jeg kommer meg hjem, forteller Reistad til NRK som håper å få tilbake pengene fra kredittkortselskapet.

– Det er veldig kjedelig å miste Flyr. Jeg hadde håpet at noen ville gå inn og redde dem, sier hun.

Les også Dette har du krav på når flyselskapet går konkurs

Thomas Iversen Forbrukerrådet

I kveld varsler konkurrentene Norwegian og SAS at de vil selge billigere billetter til Flyrs kunder slik at de kommer seg hjem.

– De får et eget avslag. Dettet gjelder de som er strandet ute og som skal hjem de nærmeste ukene, sier kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian til NTB.

– SAS har gjennom mange tiår bistått med å få skandinaver hjem i ulike kriser, og vi ser på det som vårt samfunnsoppdrag å hjelpe også denne gangen. Det er en beklagelig situasjon som har oppstått for Flyr, og vi ønsker å gjøre vårt for å få de strandede passasjerene hjem, sier Tonje Sund, pressesjef i SAS i Norge til NTB.

RETTELSE:

I en tidligere versjon av artikkelen stod det at pengene trolig er tapt dersom flybilletten er kjøpt med debetkort. Dette er feil. Både debet- og kredittkort gir rett til å få penger tilbake fra kortselskapene.

AKTUELT NÅ