NRK Meny
Normal

Busselskap mottar søkere som ikke kan kjøre

Selv om jobbsøkerne har alle papirene i orden, opplever busselskap at flere sjåfører ikke kan håndtere store kjøretøyer. – En gang måtte vi kjøre bussen tilbake selv, sier direktør i HMK Morten Stovner-Sørlie.

Mottar arbeidssøkere som ikke kan kjøre buss

HAR OPPLEVD AT SJÅFØRER IKKE KAN KJØRE BUSS: – Vi har opplevd veldig korte turer, en gang måtte vi kjøre tilbake selv, sier administrerende direktør i H. M Kristiansen Automobilbyrå (HMK), Morten Stovner-Sørlie.

NRK har over lengre tid undersøkt hvordan flere nettverk i østlandsområdet tilbyr ulike metoder for å bestå teoriprøven til førerkortet.

Onsdag kunne NRK fortelle hvordan en førerkortliga, med hovedkvarter like ved politihuset på Grønland, selger fasiten til flere teoriprøver. NRK vet at flere har vært i kontakt med ligaen for å kjøpe fasiten til bussprøven.

Leder for krimenheten i Statens vegvesen, Jon Molnes, bekrefter at det er de ekte prøvene som er i omløp, og mener det er all grunn til å tro at det finnes bussjåfører på veiene som har jukset seg til lappen.

Måtte kjøre tilbake selv

Administrerende direktør i H. M Kristiansen Automobilbyrå (HMK), Morten Stovner-Sørlie, synes det er helt forferdelig at det jukses på teoriprøven.

Han sier at alle nye sjåfører som blir tatt inn til intervju, må ha alle papirene i orden – både bussførerkort, yrkessjåførbevis og eventuell etterutdanning.

Morten Stovner-Sørlie

Administrerende direktør i H. M Kristiansen Automobilbyrå (HMK), Morten Stovner-Sørlie, har opplevd jobbsøkere som mangler kjøreferdigheter.

Foto: Mohammed Alayoubi / NRK

Dersom intervjuet går bra, blir sjåføren invitert med ut på en prøvetur.

– Da ser vi om de kan kjøre buss. Vi har opplevd litt av hvert, men vi har strenge rutiner og bruker tid på å se om de virkelig mestrer dette her.

Stovner-Sørlie sier de ganske fort merker om jobbsøkeren har kjøreerfaring.

Vi har opplevd veldig korte turer, en gang måtte vi kjøre tilbake selv.

For å få jobb som bussjåfør må alle sjåførene gjennomføre en grunnutdanning som gir yrkessjåførkompetanse. Den komprimerte grunnutdanningen består av 140 timer undervisning og bestått prøve.

NRK er kjent med at denne fasiten er til salgs på det illegale markedet for noen tusenlapper.

– Uakseptabelt

Direktør Jon Stordrange

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport, sier bransjen ikke ønsker sjåfører som ikke kan jobben sin.

Foto: Trond Stenersen / NRK

Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport er i likhet med Stovner-Sørlie opprørt over førerkortjukset, og sier at man må gjøre alt man kan for å unngå at noen jukser på slike prøver.

– Vi synes det er fullstendig uakseptabelt. Det å kjøre en personbil, buss eller et annet tyngre kjøretøy uten nødvendig kompetanse, er farlig for sjåfører, passasjerer og medtrafikanter.

Stordrange minner om at det å være bussjåfør er et veldig ansvarsfullt yrke.

– Det er mange passasjerer i bussen. Da skal du ha den rette kompetansen – både praktiske kjøreferdigheter og teoretisk kunnskap.

Hvordan sjekker busselskaper om kompetansen er i orden?

– Vi må jo selvfølgelig basere oss på at de har tatt en teoretisk og praktisk prøve hos tilsynet. Men det er klart at vi stiller kritiske spørsmål for å avdekke om sjåføren har tilstrekkelig kompetanse til å føre en buss.

Vet du noe om dette? Tips NRKs gravegruppe.

NRK har i flere uker kartlagt et kriminelt nettverk som tilbyr juks på teoriprøvene til Statens vegvesen. I denne videoen ser du en iransk mann som kan for dårlig norsk til å forstå prøven, og derfor har forsøkt å pugge fasiten.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger