– Det er dårlig at de ikke holder ord, mener Ingvar Riseng (75).
Han er styreleder i Åsen borettslag i Tønsberg.
I Granavolden-plattformen lovet regjeringen å hjelpe borettslag og sameier som investerte i ladepunkt og ladestasjoner for elbiler.
«Regjeringen vil gi økonomisk støtte til ladestasjoner og ladepunkt i borettslag, sameier og garasjelag», sto det.
Riseng var gledelig overrasket:
– Jeg satte min lit til at dette ville bli en realitet, men det har det jo ikke blitt, sier Riseng.
Ville dempet konflikter
Hvis du har rett til å parkere bilen din i et borettslag eller sameie, så har du også rett til å få ladet den der. Det gjorde en lovendring klart fra nyttår. Målet var å gjøre enklere å få ladet elbilen der folk bor.
Mange borettslag og sameier har nemlig ikke etablert mange nok ladeplasser i takt med at stadig flere skaffer seg elbil. NRK har tidligere fortalt om Christina og samboeren som til slutt måtte levere inn elbilen og kjøpe en bensinbil i stedet.
– Et bidrag ville dempet mange elbil-konflikter, mener kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund (NAF).
Betalte selv
Åsen borettslag i Tønsberg valgte til slutt å fornye strømnettet og montere ladepunkter til alle de 36 parkeringsplassene helt for egen regning. Ifølge Riseng kostet det nærmere 700.000 kroner. De skulle gjerne hatt litt offentlig støtte.
– Vi har mange høl å putte pengene i, sier Riseng.
Han er skuffa over at regjeringspartiene ikke har holdt ord.
– Det er dårlig gjort å trekke dette fram på pressekonferanser, som de er så glade i, og så ikke gjennomføre det. Jeg blir sur, sier Ingvar Riseng.
Innrømmer: Ikke innfridd
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) innrømmer at løftet regjeringspartiene ga i Granavolden-plattformen ikke er innfridd, men sier det må skje gradvis.
– Vi har sørget for at en har rett til å få etablert ladepunkt og at en får støtte til laderådgivere som bidrar. Men selve punktet om å gi direkte støtte til etableringen, har vi ennå ikke blitt ferdige med, sier Sveinung Rotevatn.
– En offentlig støtteordning vil hjelpe mange borettslag og sameier i gang, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
– Men de som kjører elbil sparer jo store beløp i drivstoffkostnader og avgifter. Hvorfor skal staten bruke skattepenger på å skaffe dem ladeplasser, kan de ikke betale selv?
– Det er ikke snakk om at staten skal betale alt. Men myndighetene kan gi et lite startbidrag sånn at borettslag og sameier kan bygge ut ladekapasiteten, sier Nils Sødal.
Kommunale støtteordninger
Noen steder finnes det lokale støtteordninger for å etablere ladeplasser. Blant annet i Oslo, der kommunens klima- og energifond støtter etablering av ladeplasser i borettslag og sameier.
Ifølge Klimaetaten har fondet siden 2017 bidratt med 65 millioner kroner i støtte til ladeplasser for elbiler.
Tilskuddet er på 20 prosent av kostnadene for borettslag/sameier, oppad begrenset til 5000 kroner per ladepunkt og 1.000.000 kroner totalt per søker.
– Kan godt kopiere vår ordning
Ifølge byråd for mljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) i Oslo, brukte byen bare et drøyt halvår på å få støtteordningen på plass.
– Sveinung Rotevatn er hjertelig velkommen på besøk til oss i Oslo og til Klimaetaten for å lære og kopiere vår støtteordning, skriver hun.
Berg er også stortingskandidat for MDG i Oslo.
Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) mener det er utrolig at regjeringen ikke følger opp løftet om økonomisk støtte til ladepunkt.
– Det er avgjørende for å få skifta til elbil i byene, skriver han.
Flere steder har utbyggingen av ladeplasser skjedd stykkevis og delt.
– Men vi anbefaler at en mest mulig samlet utbygging for å få til best mulig løsninger, sier NAFs Nils Sødal.