I fjor brukte vi 77 milliarder kroner på å kjøpe varer og tjenester på reiser i utlandet, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det er en økning på 8,9 prosent fra året før.
Men utlendingene la bare igjen 30,8 milliarder igjen når de var på besøk i Norge. Det tilsvarer et sprik på 37 milliarder kroner, under halvparten så mye.
– Det betyr at utlendingene bare bruker 40 kroner i Norge per hundrelapp som nordmenn legger igjen i utlandet, sier direktør for reiseliv i Virke, Hilde Charlotte Solheim.
Stort sprik
Og mens nordmenns forbruk i utlandet hadde en prosentvis vekst som var størst av alle bransjer i 2012, vokser summen som utlendingene legger igjen her bare med 1,5 prosent fra 2011.
Store deler av nordmenns utgifter i andre land går til blant annet hoteller, restauranter, opplevelser og shopping.
Dette er penger som kunne vært brukt på norske virksomheter.
– Det er ingen som sier at vi skal ta sydenturen fra nordmenn. Men vi reiser mange ganger i løpet av et år, og det finnes attraktive opplevelser og spennende ting å gjøre i Norge også. Og der må vi konkurrere bedre, sier Solheim.
Verst for distriktene
– For storbyene er ikke dette så alvorlig. Men i mange lokalsamfunn hadde vi hatt bruk for en sterkere konkurranseevne, sier Solheim.
Hun poengterer at hotellrom i en utenlandsk storby fort kan koste opptil 1200 kroner, og at man da kan få et mye billigere tilbud hjemme i Norge.
– Men hvordan får vi så nordmenn til å reise mer i Norge?
– Vi må nok pakke og synliggjøre opplevelser og innhold. Det er ikke hotellsenger som selger. Det er gode opplevelser. Og der konkurrerer Norge for dårlig.
Naturlig
Sjeføkonom i Nordea, Erik Bruce, deler ikke Virkes bekymring for appetitten nordmenn har på utenlandsreiser.
– Jeg synes ikke det er så veldig bekymringsfullt. Det er naturlig, i Norge går det bra, folk har høy inntekt og derfor har vi råd til å reise mye. Mens i veldig mange andre land er det dårlige tider, folk har ikke råd til å reise så mye. Så det er egentlig bare en refleks av at vi har det bra, sier han.