Hopp til innhold

Bruker dobbelt så mye på profesjonell leksehjelp

OSLO (NRK): Bruken av privat leksehjelp har økt kraftig på kort tid. Hedda Høiness er blant dem som betaler mange tusen kroner i håp om at sønnen Johannes (15) skal gå opp en karakter i matte.

Created by InfoDispatcher

MAMMAS IDÉ: Hedda Høiness bestemte seg for å betale en profesjonell for å hjelpe sønnen med matteleksene da hun følte at hennes egen kompetanse ikke strakk til.

– Vi bestemte oss for å skaffe leksehjelp fordi vi følte at vår kompetanse ikke strakk til. Å hjelpe til på ettermiddagene etter en lang dag hvor man er sliten, skaper mye konflikt fordi man ikke er god nok. Hverdagen er tøff, så det er kanskje best å overlate akkurat den biten til noen som er litt mer pedagogisk enn mor, sier Høiness.

Målet for sønnen er klart.

– Formålet er å få karakteren opp. Det er vi helt tydelige på. Det kan hende det legger press på ham, men det tror jeg er greit å ha til en viss grad.

– Press om å være god på skolen

Nordmenns kjøp av personlige tjenester har økt betraktelig, deriblant bruken av profesjonelle leksehjelpere.

Nordmenn bruker nær dobbelt så mye penger på privat leksehjelp nå enn for to år siden.

Grafikk som viser at omsetningen hos leksehjelpfirmaer har økt kraftig
Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

Hver mandag får Johannes og kameraten Petter (15) to timers privatundervisning i matte. Det koster guttenes foreldre totalt 850 kroner per dobbelttime.

– Det var min mors idé, men jeg støtter den nå. Leksehjelp hjelper deg både hvis du henger litt etter, og hvis du er kjempeflink i matte. Da får du et forsprang på medelevene dine og blir en av de beste i klassen, sier Johannes.

Hvorfor er det så viktig å være best i klassen?

– Det er jo et press om å være god på skolen, svarer Johannes, som ønsker å heve mattekarakteren fra 4 til 5.

Også Petter er glad for leksehjelpen. Han har 5 i matte og vil opp til 6.

– Når vi sitter to sammen og jobber intensivt sammen med én lærer, lærer du mye mer enn du gjør sammen med 30 elever og én lærer, påpeker han.

Johannes Høiness Mette og Petter Nicolai Mollestad Oppegaard får to timer privatundervisning i matte hver uke. - Det gjør matte mer morsomt og lettere å forstå, sier de. Målet er å gå opp én karakter, fra 5 til 6 for Petter og fra 4 til 5 for Johannes.

PRESS: Petter Nicolai Mollestad Oppegaard (t.v.) og Johannes Høiness Mette er begge storfornøyde med sin private mattelærer. Målet er å heve mattekarakteren. – Det er en press om å være god på skolen, sier Johannes.

Barneskoleelever på kundelisten

Leder Andreas Bjerkedal i MentorNorge forteller at de har flest ungdomsskoleelever blant kundene, men at de også gir privatundervisning til barn helt nede i åtte- og niårsalderen.

På grunn av stor etterspørsel etter leksehjelp, er det nå en ventetid på opptil en måned hos selskapet.

– Nå er det høyere konkurranse i Norge, det er vanskelig å komme inn på de beste universitetene og de beste videregående skolene. Det gjør at karakterer blir viktig, sier Bjerkedal.

AKTUELT NÅ