Hopp til innhold

Bøtelegges for ulovlig telefonsalg

Helsekostfirmaet Vitamail får 400.000 kroner i bot for brudd på angrerett- og markedsføringsloven etter en rekke klager fra folk som har blitt abonnenter mot sin vilje.

Polarkrill/Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård har varslet et større fokus på ulovlig telefonsalg etter rekordmange klager i fjor. Vitamail og firmaets daglige leder er nå ilagt bøter på en halv million kroner for brudd på reglene for telefonsalg.

Foto: Camilla Wernersen/NRK/Faksimile/Vitamail

Vitamail, som selger polarkrill og diverse kosttilskudd, fikk et varsel om bøter i januar.

Firmaet har nå erkjent at de drev med omfattende telefonsalg uten å oppfylle kravet om skriftlig aksept fra forbrukerne, opplyser Forbrukerombudet.

– Kravet om skriftlig avtaleinngåelse ved telefonsalg er noe vi forventer at alle aktørene i bransjen er godt kjent med. Praksisen Vitamail har hatt overfor forbrukerne som er rammet, er sterkt kritikkverdig. Fremgangsmåten var også ulovlig etter markedsføringsloven og angrerettsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Firmaet er ilagt en bot på 400.000 kroner, mens daglig leder får en bot på 100.000 kroner. Dette er noe lavere enn det som ble varslet i januar.

«Klassisk abonnementsfelle»

Flere kunder klaget inn Vitamail etter å ha fått følgende tekstmelding etter en samtale med firmaets telefonselgere:

«Velkommen som kunde! Du har nå takket JA til et abonnement på Polarkrill!»

Firmaer som driver med telefonsalg er pliktige til å sende et skriftlig tilbud med oversikt over vilkårene, som må aksepteres skriftlig.

Forbrukerombudet kaller fremgangsmåten et klassisk eksempel på såkalte abonnementsfeller, der forbrukere blir abonnenter som følge av uklar eller villedende markedsføring.

Forbrukerombudet fikk rekordmange klager på telefonsalg fjor, og har varslet en storoffensiv mot praksisen i år.

Les også: Vil vurdere totalforbud mot telefonsalg

Vurderer å ta saken til Markedsrådet

– Jeg tar hundre prosent ansvar for situasjonen som har oppstått, og det er også derfor jeg personlig er ilagt en bot. Nå driver vi innenfor lover og regler, og det har vi gjort siden før Forbrukerombudet tok kontakt, sier daglig leder Daniel Sandvik i Vitamail.

Ifølge Sandvik er det innført flere tiltak som skal sørge for at selgerne holder seg innenfor loven. Ledere skal blant annet lytte til samtalene.

– Alle sakene var løst før de tok kontakt. Så vidt meg bekjent har vi ikke fått inn noen nye klager siden denne saken startet, sier han.

Sandvik vurderer nå å be om behandling i Markedsrådet for å få vurdert størrelsen på bøtene og mulig presedens.

Les også: Ønsker tydeligere grenser for telefonsalg

AKTUELT NÅ