Bok om forrige fregatt-havari kommer i dag – Forsvaret ville ikke at den skulle publiseres nå

I den nye boken om forliset av KNM «Oslo» blir det beskrevet daværende ukultur i Sjøforsvaret. Boken kommer ut i dag, men det er imot Forsvarets ønsker.

Fregatten KNM Oslo synker utenfor Bergen i 1994

SKJEDDE I 1994: Fregatten KNM «Oslo» er i ferd med å synke utenfor Bergen etter et motorhavari. Forfatteren skriver at den daværende kulturen i sjøforsvaret lot slike motorhavarier skje igjen og igjen uten at noe ble gjort.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Dagen etter forliset av KNM «Helge Ingstad» kom det en henstilling fra Forsvaret om å stoppe lanseringen av boken. Planen fra Vidarforlaget har i lang tid vært å lansere boken «Fregatten KNM Oslos forlis» 30. november.

– Dagen etter ulykken fikk vi henstilling fra forsvaret om å skyve på lansering av boken til neste år, sier forlagssjef Gunnar Totland.

Avtalen med Sjøforsvaret og Det sjømilitære samfund var at lanseringen skulle skje under et arrangement ved Haakonsvern i Bergen i dag.

– Det ønsket ikke Sjøforsvaret, opplyser Totland.

Arrangementet ble derfor avlyst, og erstattet med et annet i Horten.

Jacob Børresen

LANG FARTSTID: Forfatter Jacob Børresen tjenestegjorde i mange år i sjøforsvaret. Han pensjonerte seg som flaggkommandør.

Foto: Fredrik Laland Ekeli / NRK

Dokumenterer uheldige forhold

Forfatter av boken er tidligere skipssjef på KNM «Oslo», Jacob Børresen. Han tjenestegjorde ikke på skipet under forliset. Skipssjef i 1994 var Christian Irgens, som senere fikk mye heder og ære for hvordan han taklet situasjonen. KNM «Oslo» forliste på grunn av motorhavari.

– Boken et eksempel på hva som bør gjøres etter en slik ulykke, sier Jacob Børresen.

Han beskriver en kultur i det daværende Sjøforsvaret, som i hans egne ord var en «cowboykultur» der høy risiko ble akseptert.

– Ett eksempel var de mange motorhavariene som det ikke ble tatt hånd om. Det fikk bare lov til å fortsette, sier Børresen.

– Jeg opplevde det selv som skipssjef, og jeg var veldig nær å ende i fjæresteinene.

I boken forteller han om grepene som ble tatt etter ulykken. At sikkerhetstankegangen i sjøforsvaret ble mer profesjonalisert.

– Hadde for mye å gjøre

Sjøforsvaret bekrefter at de kom med en henstilling om at boken ikke ble lansert nå, og at de stanset det planlagte arrangementet ved Haakonsvern.

Kommandørkaptein Torill Herland

ØNSKER AT INFORMASJONEN KOMMER UT: Kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland sier at de ønsket å bidra med lanseringen.

Foto: Marius Vågenes Villanger / Sjøforsvaret

– Beslutningen ble tatt på grunnlag av at vi er midt i en krevende situasjon, der vi er fullt opptatt av å ta vare på personell, berge et fartøy og bidra til videre oppklaring, sier kommunikasjonssjef i sjøforsvaret, Torill Herland.

Hun sier at Sjøforsvaret ikke har noe imot at boken kommer ut, men at det planlagte tidspunktet ble feil for dem. Sjøforsvaret har også bidratt økonomisk til bokprosjektet.

– Vi kan ikke bidra til lanseringen på en god måte, slik boken fortjener, sier Herland.

SISTE NYTT

Siste meldinger