Bjørn Kjos: – Nå skal det høstes

Norwegian fikk et driftsunderskudd på 2,2 milliarder kroner i første kvartal. Det er en halv milliard svakere enn tilsvarende periode i fjor.

Norwegian fikk et underskudd på 46,2 millioner kroner i første kvartal. Ifølge konsernsjef Bjørn Kjos var årets første kvartal i tillegg preget av redselen for å ikke ha nok piloter.

BRA FREMTID: Bjørn Kjos ser lyst på fremtiden til tross 2,2 milliarder i driftsunderskudd i første kvartal.

Saken er oppdatert. Opplysningen om at driftsunderskuddet er på 2,2 milliarder kroner, som er en halv milliard svakere enn tilsvarende periode i fjor, er tatt inn i saken.

– Norske passasjerer har bidratt til å skape 40.000 nye jobber i Skandinavia. Flere passasjerer i lufta skaper arbeidsplasser på hoteller og i butikker, sier en fornøyd Bjørn Kjos under torsdagens pressekonferanse om kvartalstallene.

Norwegian med 1. kvartalsregnskap

EKSPANSJON: Bjørn Kjos la torsdag frem de siste tallene til Norwegian, til tross for underskudd er han fornøyd med resultatet.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Det er salget av Bank Norwegian-aksjer, på rundt to milliarder kroner, som pynter på resultatet som ble på minus 500 millioner kroner. Nettoresultatet er på minus 46,2 millioner kroner.

Omsetningen i kvartalet endte på 6,9 milliarder kroner, opp fra 5,25 milliarder kroner i samme periode i fjor.

- Flere har meldt sin interesse

Norwegians nye Boeing 787-9 Dreamliner-fly

DREAMLINER: Norwegian har doblet antall Dreamlinere fra i fjor. På ett år har seks nye Dreamlinere fløyet passasjerer.

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Han opplyser at de har fått flere henvendelser etter at International Airlines Group (IAG), som også eier British Airways, opplyste at de hadde kjøpt en aksjepost på 4,6 prosent i aksjeselskapet.

Det er veldig sannsynlig at vi vil drifte sammen med andre, men det kommer an på investorene våre. Så langt har vi sådd, nå skal vi snart begynne å høste inn, sier Kjos til NRK.

– Hvor mange interessenter er det snakk om?

– Jeg kan ikke si hvor mange. Jeg kan bare si at det er flere og veldig seriøse interessenter som har meldt sin interesse, sier Kjos.

Styret i Norwegian har etablert en styringsgruppe, samt engasjert finansielle og juridiske rådgivere, for å håndtere relevante henvendelser og ivareta alle aksjonærenes interesser.

Norwegian-aksjen steg med 60 prosent etter at det tidligere i april ble kjent at IAG hadde kjøpt seg opp i selskapet. IAG skal ha bedt banken JP Morgan om hjelp til å finne finansiering til et mulig Norwegian-bud. Men har vært stille siden 12. april.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs forklarer hva et oppkjøp kan bety for selskapet og for deg.

SE video: Fem spørsmål og svar om IAG og Norwegian

Vil selge 140 fly

Under torsdagens pressekonferanse kom det også frem at Norwegian er inne i en prosess der de vurderer å selge 140 fly. Dette skal de gjøre ved å bytte ut eldre fly og en mulig overføring til en leasingstruktur, der Norwegian selger flyene og leier dem tilbake.

I dag består flyparken til Norwegian av 150 fly, der 125 av flyene er Boeing 737 og 25 er 787 Dreamliner.

Til tross underskudd: – Stor interesse for Norwegian

– Vi har doblet antallet Dreamlinere sammenlignet med samme periode i fjor. Flyene fylles godt, og stadig flere kunder velger å fly med Norwegian. Langdistanseoperasjonen vår er godt etablert, noe som er et bevis på at reisende ønsker å fly interkontinentalt til en lav pris, sier Kjos.

Årlig flyr 44 millioner passasjerer Norwegian i året og 7,5 millioner mennesker fløy med Norwegian i første kvartal. Det er en økning på 12 prosent fra samme periode i fjor.

– 56 prosent av passasjerene kommer fra ikke-nordiske land. Vi har hatt 14 prosent vekst i Norden, men den største veksten er i USA, – med 15 prosent økning. Vi har klart å tiltrekke den amerikanske flypassasjeren. Vi har lyktes i USA, sier Kjos.

25 nye fly

Kjos understreker imidlertid at de har merket effektene av høyere drivstoffkostnader og valutaendringer, men at de forventer å senke kostnadene på drivstoff med 12 prosent i løpet av året.

I tillegg til god passasjervekst fastslår konsernsjefen at årets første kvartal preges av både global ekspansjon og høye drivstoffkostnader.

– Norwegian har vært gjennom en lang periode med sterk vekst som vil nå toppen i andre kvartal i år. Vi vil få 25 nye fly i lufta i 2018, sier Kjos.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger