Hopp til innhold

Bjørn Kjos blir med på nytt lavprisflyselskap

Tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos er en av aktørene når flere næringslivstopper nå plukker opp restene av Norwegians USA-satsing og satser på nytt, uten gjeld.

Bjørn Kjos
Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

Gründer Bjørn Tore Larsen får med seg blant andre Bjørn Kjos når de sammen satser på langdistanseflyginger gjennom lavprisselskapet Norse Atlantic Airways.

– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet, sier Larsen i en pressemelding.

Bjørn Tore Larsen

Bemanningsgründer Bjørn Tore Larsen har fått med seg Bjørn Kjos, og plukker opp restene av Norwegians USA-satsing. Denne gangen uten gjeld, og med billige Dreamlinerfly.

Foto: NRK

Larsen har erfaring som gründer av OSM Aviation, hvorfra også Espen Høiby, kronprinsesse Mette-Marits bror, blir med inn i det nye selskapet.

Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flyginger med fly av typen Boeing 787 Dreamlinere mellom Europa og USA, heter det i pressemeldingen.

Blant destinasjonene er New York, Los Angeles, Paris og London. Senere vil rutenettet utvides til Asia.

De første flyene vil ta av i desember i år, ifølge selskapet.

Planen er å overta mange av Norwegians fly, som nå står på bakken.

– Vi starter med tolv av Norwegians tidligere fly. Forskjellen mellom oss og Norwegian er at vi ikke vil ha gjeld, og vi får flyene til halv pris, sier Larsen til NRK.

Det skal investeres 1,5 milliard kroner i det nye flyselskapet.

Han håper at vaksinasjonen i Europa og USA går sin gang, og flyselskapet satser på å starte opp i det folk igjen kan reise friere enn i dag.

Gikk ut av Norwegian-ledelsen

Bjørn Kjos (74) er kjent for å ha grunnlagt flyselskapet Norwegian, men gikk av som konsernsjef der i 2019.

Kjos ledet Norwegian fra å være et lite flyselskap til å bli et av de største lavprisselskapene i Europa, også med langdistanseruter til flere kontinenter.

Bjørn Kjos blir styremedlem i det nye selskapet og bringer med seg solid erfaring med oppbygging av et internasjonalt flyselskap med oversjøiske ruter.

– Kjos har lært oss mye om hva som virker og hva som ikke virker når det gjelder langdistanseflyvninger, sier Larsen.

Enda et flyselskap på gang

Norse Atlantic Airways er ikke det første norske flyselskapet som eat r på trappene midt i koronatiden. Det tl tross for sterke reiserestriksjoner globalt, og flytrafikken har falt med over nitti prosent.

Våren 2021 planlegger også det nye flyselskapet Flyr å komme i gang. Bak dette står norske luftfartsfolk med bakgrunn fra SAS, Norwegian, Widerøe og Braathens.

Deres mål er å fly mellom norske byer og Europa.

Hvorfor nå?

Det kan høres merkelig ut å starte flyselskap når flytrafikken ligger nede, og det er utsikter til at dette kommer til å vare en stund.

Men flere etablerte flyselskap sliter tungt, og noen er truet av konkurs.

Blant dem er Norwegian, som har måttet søke konkursbeskyttelse i Irland, blant annet som følge av en enorm gjeld, som ble brukt som drivkraft for å bygge opp selskapet internasjonalt.

Dersom Norwegian kommer seg ut av krisen, er det varslet at det vil være et mindre selskap enn før.

Derfor har flyanalytikere sagt at det nå kan være en gylden anledning for nye aktører å komme på banen. De nye har ikke tyngende gjeld, og det vil være god tilgang på rimelige fly som trenger å bli brukt.

AKTUELT NÅ