Hopp til innhold

Betaler du ekstra for å fly klimavennlig? Bare pynt, mener klimaforsker

Det koster SAS 24 kroner ekstra å gi kundene sine god klimasamvittighet for en reise tur/retur Oslo-Trondheim. Det hjelper ikke klimaet, innvender klimaforsker.

SAS fly i lufta på Værnes lufthavn

Klimakompensasjon for flyreiser er en form for avlat for flypassasjerer med dårlig klimasamvittighet som ikke får ned utslippene, mener klimaforsker i Cicero.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Er du en av dem som gjerne betaler litt ekstra for en flyreise eller for frakt av varer slik at det blir litt mer klimavennlig?

Stadig flere tjenesteleverandører reklamerer med at produktene de selger er klimakompensert, slik at du kan ha god samvittighet når du handler hos dem.

Enkelt forklart handler klimakompensasjon om å betale noen andre for å ikke slippe ut den samme mengden CO₂ som deg, eller lage fornybar energi som erstatter fossil energi.

Blant dem som tilbyr dette er flyselskapet SAS. De kompenserer for CO₂-utslipp på alle sine ungdomsbilletter og har startet med det samme for sine EuroBonus-medlemmer.

Ifølge SAS er markedsprisen på klimakompensasjon rundt 95 kroner per tonn CO₂. En flyreise tur/retur Oslo-Trondheim vil dermed koste 24 kroner ekstra.

Dette er en utgift SAS selv tar. Hvor mye det utgjør i året vil ikke SAS oppgi.

SAS' Euobonusmedlemmer får klimakompenserte reiser

Denne reklameplakaten forteller at SAS betaler ekstra for å kompensere for CO₂-utslippene fra flyreisene til alle Eurobonus-medlemmer.

Foto: SAS

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å bidra til reduserte utslipp globalt. Både ungdommer og Euro-Bonus-medlemmer, i tillegg til våre egne ansatte, skal kunne fly med god miljøsamvittighet, sier Knut-Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS til NRK.

Hvordan det virker

Klimakompensasjon innebærer at du betaler penger inn til internasjonalt godkjente prosjekter som reduserer utslippene tilsvarende det som din aktivitet fører til.

Hos MyClimate Norge kan du selv ta initiativ til å klimakompensere dine utslipp. Denne tjenesten retter støtte til rundt 70 prosjekter verden over.

En flyreise tur-retur Oslo-Bergen med denne tjenesten gir et beregnet utslipp på 243 kg CO₂, noe som koster deg 58 kr å klimakompensere.

SAS benytter seg av The Natural Capital Partners for sin klimakompensasjon, der fornybar energi erstatter fossil energi, hovedsakelig gjennom vindkraft.

Kan dere dokumentere at denne ordningene fører til lavere utslipp?

– Ja, og resultatene overvåkes etter internasjonalt anerkjente standarder, og kontrolleres av uavhengige tilsyn, svarer Johansen i SAS.

Rettferdiggjør reisene sin

Ofte når politikere og næringslivstopper får spørsmål om sin reisevirksomhet, viser de til at de klimakompenserer sine flyreiser.

Senest i Nettavisen kunne vi lese om elleve kommunetopper som brukte 220.000 kroner på sin reise til et miljøtoppmøte i Cannes for å fronte Oslos miljøvennlighet.

Kommunens kommunikasjonssjef forsvarte reisen blant annet ved å forklare at «det er iverksatt tiltak for å utligne CO₂-utslipp».

Kvotene som Oslo kommune kjøper er FN-sertifiserte. Inntektene fra kvotekjøpet som Oslo kommune foretok for reiser i 2018 går til et «avfall til energi-prosjekt» i India.

– Bare til pynt

Klimaforsker Glen Peters i Cicero mener klimakompensasjon kun er billig pynt ment for å lette på vår dårlige klimasamvittighet.

– Uansett hvordan du regner på det, så vil jo ikke utslippene gå ned når du flyr. I beste fall bidrar klimakompensasjon bare til litt bedre konkurransevilkår for fornybar energi, sier Peters.

Det eneste som funker dersom vi ønsker å redusere utslippene er å ikke fly, forklarer Glen Peters.

Glen Peters

Glen Peters er forskningsdirektør i Senter for klimaforskning, Cicero

Foto: Mari Aftret Mørtvedt / Cicero

Men klimakompensasjon er vel bedre enn ingenting?

– Vel, målet med klimatiltak er jo å få utslippene ned til null og så til slutt negative. Det skjer ikke med klimakompensasjon og dermed blir dette en avsporing, mener Peters.

Forskning publisert i Nature viser at luftfarten snart er den aller største kjøperen av klimakompensasjon.

Studien konkluderer også med at dette ikke vil føre til reduserte utslipp, fordi de aller fleste fornybarprosjektene ville skjedd uten støtten fra luftfarten og andre som klimakompenserer sine utslipp.

Kun ett av mange tiltak

Knut-Morten Johansen i SAS er ikke imponert over argumentasjonen fra Peters, og påpeker at klimakompensasjon bare er ett av flere kostbare miljøtiltak.

– Vi er også del av det europeiske kvotesystemet. I tillegg investerer SAS 52 milliarder kroner i de nyeste, mest klimavennlige flytypene, og gjør en ekstremt ambisiøs satsing på dyrt, avansert biodrivstoff. Det er ikke «billig pynt»!

Johansen skulle gjerne sett Cicero med konstruktivt engasjement for denne typen miljøpolitikk.

Regjeringen får skryt

Så litt konstruktivt engasjement fra klimaforskeren: Peters mener regjeringens måte å klimakompensere sine reiser gir mye større klimanytte enn SAS og Oslo kommunes metoder.

Departementene kan bare kjøpe klimakompensasjon fra fornybarprosjekter som virkelig trenger det – fra sårbare eller splitter nye fornybarprosjekter, eller de som er i ferd med å stenge ned fordi de mangler kapital.

– Man kunne forvente at andre, som SAS og Oslo kommune hadde gjort det samme. Men først og fremst er utslippskutt som er viktigst, mener Peters.

NRK rekrutterer for tida deltakere til prosjektet «Hele Norge snakker», der folk kan bli koblet sammen med noen de er uenige med. 25. mai skal par snakke sammen på arrangementer rundt om i landet. Hvis du vil delta, kan du svare på spørsmålet under for å begynne påmeldinga.

AKTUELT NÅ