NRK Meny
Normal

– 15 minutter venting bør være nok

Forbrukerombudet ber NSB gi pendlerne penger tilbake etter 15 minutters venting. Slik får du refundert togbilletten din.

Tog innstilt

Innstilte tog.

Foto: Ingvild Sættem Beltesbrekke / NRK

Fra 1. februar endret NSB reglene for billettrefusjon etter lang tid med uendelige ventetider og innstilte tog. Avganger som går mer enn 30 minutter etter oppsatt tid kvalifiserer til en 50 prosents tilbakebetaling.

Les mer: - En halvtimes forsinkelse er for mye

– Må favne flere

Togforsinkelser på Østlandet

Togforsinkelser på Østlandet.

Foto: NRK

NRK har gjennomgått togforsinkelsene Vestfoldbanen og Østfoldbanen i januar, og denne viser at 328 avganger og ankomster på pendlertog var over 10 minutter forsinket. 84 av disse var mer enn 30 minutter forsinket.

Dette betyr at kun ca 25 prosent av alle forsinkelsene oversteg 30 minutter. Forbrukerombudet synes det er viktig å fange opp den store andelen av forsinkelser som er på under 30 minutter.

Se oversikten: Forsinkelser på Østfoldbanen i januar

Se også: Forsinkelser Vestfoldbanen i januar

NB: Togene som ble innstilt vises ikke med ankomst. Minustegn foran tall viser at toget ankom før rutetid.

Formålet med en pendlerkompensasjon må være å fange opp de korte og hyppige forsinkelsene som jernbanepassasjerene opplever jevnlig (...) pendlerne er med dagens ordning i realiteten avskåret kompensasjon

Forbrukerombudet i brev til Samferdselsdepartementet
Gry Nergård

VIDEO: Nestleder i Forbrukerombudet Gry Nergård vil ha bedre vilkår for pendlerne

– Et kvarter gir store problemer

Leder av Pendlerforeningen i Østfold, Willy Frantzen, bifaller ordningen:

– Vi kan ikke forstå hvorfor NSB har satt innslagspunktet på tretti minutter, for en som pendler vil det jo nesten være sånn at det uansett kommer et nytt tog når det har gått en halvtime. Et kvarters forsinkelse gir store problemer for pendlerne.

-Mener du at NSB har kalkulert dette nøye?

-Ja, det er ikke tvil om at de har satt det så høyt slik at det blir spiselig for de å betale regningen som kommer.

Slik søker du refusjon:

Passasjerer som er rammet må selv ta kontakt med NSB Servicesenter .

Betjente stasjoner skal ha skjemaer tilgjengelig, inkludert frankert konvolutt. Herfra sendes det til NSB Servicesenter, Prinsensgate 7-9, 0048 Oslo.

Et krav skal inneholde tidspunktet for når reisen skal ha foregått, kvittering må vedlegges i original utgave (for deg som har kjøpt papirbillett/enkeltbillett).

Dersom du har periodebillett/Flexuskort kan du søke refusjon via et elektronisk skjema på NSBs hjemmesider. Her kan du oppgi stamkundenummer, og NSB sjekker i loggene at du har forsøkt å reise i tidspunktet. (Dette forutsetter at du har vært på stasjonen og validert kortet).

Les mer om de nye reglene her .

– Mange vil avstå fra å søke

Ordningen fremstår som lite fleksibel for passasjerer med periodebillett, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Det skriver Thon denne uken i et innspill til NSBs nye refusjonsregler.

– Jeg stiller spørsmål ved hvordan passasjeren skal kunne dokumentere at han eller hun faktisk har vært utsatt for en forsinkelse. Konsekvensen av dette systemet er at mange pendlere vil avstå fra å søke kompensasjon, mener han.

Dersom Samferdselsdepartementet mener at den eksisterende kompensasjonsordningen er et godt utgangspunkt, vil jeg foreslå at forsinkelsestiden for passasjerer med periodekort reduseres fra 30 minutter til 15 minutter. En slik endring vil i langt større grad ivareta hensynet til pendlerne

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon i brev til Samferdselsdepartementet

– Usikkert antall

Kommunikasjonssjef i NSB, Anne Haabeth Rygg, sier det er for tidlig å se om det nye systemet vil føre til et ras av refusjonskrav.

– Vi har opplevd mye togproblemer i dag morges, spesielt i østlands-området, men hvor store forsinkelser dette har medført for passasjerene er jeg ikke sikker på.

Er toget ditt i rute? Sjekk her

Les også: - NSB straffer eldre

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger