Fra 1. februar endret NSB reglene for billettrefusjon etter lang tid med uendelige ventetider og innstilte tog. Avganger som går mer enn 30 minutter etter oppsatt tid kvalifiserer til en 50 prosents tilbakebetaling.
Les mer:
– Må favne flere
NRK har gjennomgått togforsinkelsene Vestfoldbanen og Østfoldbanen i januar, og denne viser at 328 avganger og ankomster på pendlertog var over 10 minutter forsinket. 84 av disse var mer enn 30 minutter forsinket.
Dette betyr at kun ca 25 prosent av alle forsinkelsene oversteg 30 minutter. Forbrukerombudet synes det er viktig å fange opp den store andelen av forsinkelser som er på under 30 minutter.
Se oversikten:
Se også:
NB: Togene som ble innstilt vises ikke med ankomst. Minustegn foran tall viser at toget ankom før rutetid.
– Et kvarter gir store problemer
Leder av Pendlerforeningen i Østfold, Willy Frantzen, bifaller ordningen:
– Vi kan ikke forstå hvorfor NSB har satt innslagspunktet på tretti minutter, for en som pendler vil det jo nesten være sånn at det uansett kommer et nytt tog når det har gått en halvtime. Et kvarters forsinkelse gir store problemer for pendlerne.
-Mener du at NSB har kalkulert dette nøye?
-Ja, det er ikke tvil om at de har satt det så høyt slik at det blir spiselig for de å betale regningen som kommer.
Slik søker du refusjon:
Passasjerer som er rammet må selv ta kontakt med
.Betjente stasjoner skal ha skjemaer tilgjengelig, inkludert frankert konvolutt. Herfra sendes det til NSB Servicesenter, Prinsensgate 7-9, 0048 Oslo.
Et krav skal inneholde tidspunktet for når reisen skal ha foregått, kvittering må vedlegges i original utgave (for deg som har kjøpt papirbillett/enkeltbillett).
Dersom du har periodebillett/Flexuskort kan du søke refusjon via et elektronisk skjema på NSBs hjemmesider. Her kan du oppgi stamkundenummer, og NSB sjekker i loggene at du har forsøkt å reise i tidspunktet. (Dette forutsetter at du har vært på stasjonen og validert kortet).
Les mer om de nye reglene
.– Mange vil avstå fra å søke
Ordningen fremstår som lite fleksibel for passasjerer med periodebillett, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Det skriver Thon denne uken i et innspill til NSBs nye refusjonsregler.
– Jeg stiller spørsmål ved hvordan passasjeren skal kunne dokumentere at han eller hun faktisk har vært utsatt for en forsinkelse. Konsekvensen av dette systemet er at mange pendlere vil avstå fra å søke kompensasjon, mener han.
– Usikkert antall
Kommunikasjonssjef i NSB, Anne Haabeth Rygg, sier det er for tidlig å se om det nye systemet vil føre til et ras av refusjonskrav.
– Vi har opplevd mye togproblemer i dag morges, spesielt i østlands-området, men hvor store forsinkelser dette har medført for passasjerene er jeg ikke sikker på.
Er toget ditt i rute?
Les også: