Hopp til innhold

Bensinstasjonskjedene ber om hjelp: – Må fri oss fra prissamarbeid-mistanken

Bensinstasjonkjedene avviser at de tar seg bedre betalt – til tross for at pumpeprisen på drivstoff faller mindre enn oljeprisen.

Bensinstasjonkjedene i møte hos Næringsministeren og Finansministeren

Finansminister Siv Jensen og næringsminister Monica Mæland kalte mandag bensinstasjonkjedene inn på teppet for å forklare hvorfor pumpeprisen faller mindre enn oljeprisen.

Foto: NRK

Fire store bensinstasjonkjeder ble mandag kalt inn på teppet hos næringsminister Monica Mæland og Finansminister Siv Jensen.

Temaet var hva som skjer med prisen på bensin og diesel til forbrukerne, sett i lys av det kraftige fallet i oljeprisen siden i sommer, og regjeringens varslede avgiftskutt.

Fra et nivå på 115 dollar per fat for nordsjøolje i sommer, har oljeprisen i skrivende stund falt med 41 prosent, til 67 dollar. Pumpeprisen på drivstoff har falt langt mindre i samme periode.

23. juni klokket inn som dagen med historiens høyeste listepris på bensin, med 16,15 kroner per liter. Samme dag var veiledende pris for en liter diesel 13,76.

Siden den gang har bensinprisen falt med 1,32 kroner, mens diesel har blitt 85 øre billigere.

Avviser at de tar seg bedre betalt

Pål Heldaas, som er kommunikasjonsdirektør i Statoil Fuel & Retail, hevder at det ikke er slik at selskapet tar seg bedre betalt som en følge av det kraftige oljeprisfallet.

– Vi har ikke høyere marginer i år enn det vi hadde i fjor, til tross for det store fallet i oljeprisen siden sommeren. Pumpeprisen på drivstoff er sammensatt slik at 60 prosent er avgifter, 30 prosent er innkjøpskostnader og ti prosent er vår bruttomargin, sier Heldaas.

Også Shell avviser overfor NRK at de har høyere marginer som en følge av at oljeprisen har falt.

Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør i Statoil Fuel and retail

Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail vil at myndighetene titter bransjen nøye i kortene for å avkrefte ulovlig samarbeid om priser på bensin.

Foto: NRK

– Må følge konkurransen i markedet

Nå ber bensinstasjonkjeden Statoil finansminister Siv Jensen om at myndighetene passer på at forbrukerne får de prisreduksjonene i bensinprisen som reduserte avgifter og fallende energipriser medfører.

– Vi trenger hjelp av Konkurransetilsynet og Finansdepartementet til å fri oss for mistanken om prissamarbeid, sier Heldaas.

Han mener myndighetene nå må følge drivstoffmarkedet tett, for å bekrefte at konkurransen fungerer.

En rapport som Konkurransetilsynet laget i mars i år viser at bruttomarginen til bensinstasjonskjedene har økt betydelig i Norge de siste årene, og er klart høyere i Norge enn i Sverige.

Den viktigste forklaringen er at bensinen har fått en ny pristopp på torsdager i tillegg til mandager, viser undersøkelsen.

– Dobbelt så dyrt i Norge som i Sverige

Prosjektleder Jan Petter Fedje i Konkurransetilsynet sier til NRK at den høye fortjenesten hos kjedene skyldes at mange velger å kjøpe bensin og diesel på de dagene da prisene er høye.

– Rådet fra Konkurransetilsynet er at folk bør handle bensin og diesel når prisene er som lavest, som er søndag kveld og mandag morgen samt torsdag morgen, sier Fedje.

Han opplyser at det er ingenting i Konkurransetilsynets gjennomgang av markedet i mars som tilsier at kjedene driver ulovlig prissamarbeid.

Heldaas i Statoil Fuel & Retail sier at den høyere marginen i Norge kan forklares med at Norge har et unikt høyt kostnadsnivå,

– Eksempelvis er det dobbelt så dyrt å sette opp en bensinstsjon i Norge som i Sverige, sier han.

– Må komme forbrukerne til gode

Finansminister Siv Jensen sier at hun er opptatt av at fallende avgifter og redusert oljepris kommer forbrukerne til gode i form av lavere priser på drivstoff.

– Vi vil at de lavere avgiftene skal komme forbrukerne til gode gjennom lavere priser. Det har vi fått bekreftet av kjedene at det har de intensjoner om å gjøre. Vi følger denne utviklingen nøye fordi vi mener konkurransen i dette markedet må virke, sier Jensen.

Næringsminister Monica Mæland viser til at Konkurransetilsynet i en rapport som ble lagt frem i mars slår fast at konkurransen er begrenset i drivstoffmarkedet.

– Det er ulike synspunkter på hvor hard konkurransen i dette markedet er. Konkurransetilsynet mener at den er begrenset og følger utviklingen nøye. Det vil vi og gjøre, sier Mæland.

Hun sier også at kjedene har bekreftet at de ikke har økt fortjenesten som følge av fallende oljepriser.

– Konkurransetilsynets rapport sier at bruttomarginen til bensinstasjonkjedene er vesentlig høyere i Norge enn i Sverige. Er det gode grunner til det?

– Vi har fått ulike synspunkter på hvordan prisene utvikler seg, Dette handler om valuta, om råoljepris og kostnader og en lang rekke andre forhold. Men man kommer ikke unna det faktum at oljeprisen faller kraftig, og at avgiftene nå går ned. Det må komme til syne gjennom lavere priser ved pumpene, sier Jensen.

AKTUELT NÅ