De kabinansatte og pilotene har møtt flyselskapet Norwegian i både lagmannsrett og tingrett for å avklare hvem som egentlig har arbeidsgiveransvaret for dem.
Pilotene og de kabinansatte ønsker ikke å være ansatt i egne selskaper som kun har med de ansatte å gjøre. I tingretten vant de ansatte, mens Norwegian Air Shuttle ASA vant andre runde i lagmannsretten.
I 2015 streiket pilotene i selskapet i 11 dager, mye på grunn av striden om arbeidsgiveransvaret. Norwegian tapte 350 millioner kroner på denne streiken.
De kabinansatte er i dag ansatt i Norwegian Cabin Services Norway AS, mens pilotene er ansatt i Norwegian Pilot Services Norway AS.
Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier de tar avgjørelsen fra ankeutvalget til etterretning.
– Både pilotene og de kabinansatte er ansatt i datterselskaper som er heleid av Norwegian, sier Sandaker-Nielsen.
– Også viktig for andre enn luftfarten
Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud.
Foto: ParatLeder i arbeidstakerorganisasjon Parat, Hans-Erik Skjæggerud, er glad for at Høyesterett nå tar saken.
– Det er viktig for oss å synliggjøre at dette er en prinsipiell sak som vil kunne ha betydning også for norske ansatte utenfor luftfartsbransjen.
De ansatte får støtte i saken fra flere av de store arbeidstakerorganisasjonene. I tillegg til Parat stiller YS og LO som partshjelpere.
Skjæggerud frykter ikke at en eventuell dom vil føre til at norske bedrifter som opererer internasjonalt vil forlate landet.
– Vi i Parat kjøper ikke helt den argumentasjonen. Vi vet at europeiske myndigheter er vel så opptatt av denne problemstillingen som vi er.