Hopp til innhold

Bekymret over økende juks blant kjøreskolelærere

Vegvesenet har straffet flere kjørelærere som har hoppet over viktig opplæring til blivende sjåfører.

Glattkjøringsbane

MANGLER: Flere kjørelærere har rapportert at elevene har gjennomført glattkjøring og mørkekjøring, noe som har vist seg å ikke stemme.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det har blomstret opp et marked med aktører som er mer opptatt av profitt enn å gi god kjøreopplæring, sier fagleder Rune Granum i Statens vegvesen til NRK.

I sine 23 år i jobben har han ikke sett så useriøse forhold som nå.

– Det er nok lengre mellom idealistene i dag enn den gang. Mange elever blir lurt når det gjelder penger og kvalitet.

Vil ha strengere straff

I år har mer enn 10 trafikklærere i region øst fått inndratt godkjenningen i opptil ett år. Enkelte har også fått den inndratt flere ganger på grunn av gjentatte brudd.

Ferdighetene under praktiske prøver beskrives som så svake at sensorer stadig må gripe inn i kjøringen for å ivareta sikkerheten.

Varsel fra Statens vegvesen

Faglig leder Anders Bruun ved Metro trafikkskole i Oslo etterlyser strengere straff for kjørelærere som tar snarveier.

– Det er ikke like konkurransevilkår for de seriøse og de useriøse, og det ser vi på som et stort problem, sier Bruun.

Han får støtte fra Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

– Myndighetene må ha bedre muligheter til å sanksjonere. Man bør ikke lenger få fortsette når det er gjentatte hendelser med de samme personene, sier Ann Kristin Thomte i ATL.

Ann Kristin Thomte

SANKSJONER: Ann Kristin Thomte i ATL vil at straffen skal bli strengere for dem som tas flere ganger.

Foto: Stein Schinstad / NRK

Viktig å klage

Vegvesenet har oppdaget teorikurs som bare varer halvparten av de 17 timene som er obligatoriske, og lærere som rapporterer inn at eleven har gjennomført mørkekjøring og glattkjøring, uten at dette stemmer.

I år har 10 elever fått underkjent hele teorikurset på grunn av for korte kurskvelder.

Region øst har ingen annen trafikkskole eller trafikklærer med tilsvarende registrerte mengde klager på sin virksomhet.

Varsel fra Statens vegvesen

Thomte i ATL sier man må si ifra når man oppdager at noe ikke er som det skal.

– Det er viktig å klage eller politianmelde hvis man ikke får det man har krav på.

– Fristende å ta snarveier

Statens vegvesen har nå målrettet tilsynene for å rydde opp i bransjen.

Rune Granum

SKUFFET: Rune Granum i Vegvesenet opplever en økning av trafikklærere som først og fremst tenker profitt.

Foto: NRK

– Det er stor konkurranse i markedet og trafikklærerne har mange ledige timer. Elevene er kanskje mest opptatt av pris og å få førerkortet, sier Granum.

Da er det fristende for enkelte å ta snarveier i opplæringen, som igjen fører til uforberedte elever som møter på oppkjøring.

– Våre førerprøver er kun en stikkprøve. Begrunnelsen for den obligatoriske opplæringen er at den tar for seg forhold det ikke er mulig å undersøke på oppkjøringen, sier Granum.

– Vær kritisk til skolen

Han ber kommende sjåfører og foresatte om å være kritiske i valg av trafikkskole.

– Skolen bør ha et betjent kontor, de må kunne vise fram undervisningsplaner og være gode på kommunikasjon, sier Granum og advarer mot pakkeløsninger fra enkelte skoler:

– En standardpakke med et gitt antall timer passer ikke for alle, og fører til at de med dårligst forutsetninger faller gjennom.

Thomte i ATL advarer også mot å betale kontant.

– Man bør heller ikke forhåndsbetale eller binde seg til dyre avtaler, sier hun.

AKTUELT NÅ