I undersøkelsen som Utdanningsforbundet har gjennomført, svarer 44 prosent av de spurte lærerne at det blir satt inn vikarer bare av og til, sjelden eller svært sjelden når de og kollegene er borte, skriver Aftenposten.
– Urovekkende
–Dette er veldig urovekkende. Vårt klare inntrykk er at vikarsituasjonen er blitt verre over tid, sier Utdanningsforbundets leder, Ragnhild Lied.
Ifølge Lied blir vikarsituasjonen ofte løst ved å bruke lærere som egentlig skulle hatt spesialundervisning. Dermed mister elever spesialundervisningen de har krav på.
Vikarer uten kompetanse
46 prosent oppgir at lærervikarene sjelden eller aldri er utdannet lærere, og 56 prosent er helt eller delvis enig i påstanden om at skolen deres i all hovedsak bruker vikarer som ikke har lærerutdanning.
44 prosent av de spurte lærerne sier vikarmangelen ganske ofte eller av og til blir løst ved å slå sammen klasser.
Bare 54 prosent sier det jobbes systematisk for å skaffe kvalifiserte vikarer på skolen der de jobber. Bare litt over halvparten sier de mener elevene får et greit utbytte av timene med vikar.