NRK Meny
Normal

Bare 20 av 8000 drosjer er elbil - mangler ladestasjoner

Lasse Kristiansen er en av ti som kjører elbildrosje i Oslo. Skal flere gjøre som han trengs det hundrevis av nye ladestasjoner, sier drosjenæringen.

Lasse Kristiansen

– Det er en fordel med elbil, jeg får aldri klager på at jeg står på tomgang lenger, sier Lasse Kristiansen, en av de få norske drosjesjåførene som kjører elbil.

Foto: Jorunn Hatling  / NRK

Glen Tuxen, fylkesleder i Norges Taxiforbund

– Med den teknologien som finnes i dag er det ikke mulig at mange drosjer går over til elbil, sier Glen Tuxen, fylkesleder i Norges Taxiforbund.

Foto: Jorunn Hatling / NRK

Ingen biler kjører så mye inne i storbyene som drosjene, men likevel er under en kvart prosent av alle drosjeløyvene i Norge gitt til elbiler.

Av over 8000 drosjeløyver i Norge er bare 20 elbiler, i Oslo er bare ti av 2000 løyver gitt til elbiler.

Mangler ladestasjoner

En av de ti elbildrosjene i Oslo.

En av de ti elbildrosjene i Oslo.

Foto: Jorunn Hatling  / NRK

For å unngå forurensing – og særlig bedre miljøet i storbyene – burde nettopp drosjene kjøre mest mulig utslippsfritt, men næringen sier at det er så få ladestasjoner at det ikke er mulig.

– Vi er nesten 2000 biler og hvis man skal lade så mange biler hver dag, krever det over 650 ladestasjoner, dedikert til vår næring. Det finnes ikke i Oslo i dag, sier fylkesleder i Norges Taxiforbund, Glen Tuxen, til NRK.

Drosjene trenger ikke bare vanlige ladestasjoner, men spesielle stasjoner der man raskt kan lade bilene. Dersom bilene må lades åtte timer i døgnet på en vanlig ladestasjon, er det ikke mulig å bruke en bil i flere skift.

Måtte gi opp i Bergen

Robert Aasmul,

– Det er fortsatt ikke noen god ladestruktur for eltaxier i Bergen. Det jobbes med det, men per i dag er det ikke godt nok, sier Robert Aasmul, administrerende direktør i Taxi 1 i Bergen.

Foto: NRK

En av dem som har prøvd å satse på elbiler er Taxi 1 i Bergen. For fem år siden kjøpte de inn tre elbiler, men måtte gi opp satsingen.

– De kom ikke så langt på skiftene. Man fikk et par turer og så kanskje en langtur. Deretter måtte man finne et ladepunkt og det gjorde det vanskelig å drive lønnsomt, sier administrerende direktør i Taxi 1, Robert Aasmul, til NRK.

Han sier at selskapet gjerne vil satse på elbildrosjer på nytt, men da må det legges bedre til rette.

– Vi trenger flere ladepunkter, lokalisert der holdeplassene er slik at en sjåfør kan lade mens han venter på kunder, sier Aasmul.

Tesla-taxi i Paris

En sjåfør bak rattet på en Tesla-drosje i Paris. Sammen med Amsterdam er Paris en av byene som har kommet lengst når det gjelder å bruke elbiler som drosjer.

Foto: ERIC PIERMONT / AFP

Kommer nye ladestasjoner i år

Byrådet i Oslo ønsker at en større andel av drosjene skal bli elbiler, og planlegger å bygge ut 200 ladepunkter i Oslo i år.

Når det gjelder de viktige hurtigladepunktene blir det imidlertid bare bygget ut noen få.

– Denne uken åpnet vi fire semihurtige ladeplasser på bensinstasjon på Bryn. I tillegg kommer det ladestasjoner på Meierifabrikken og Munch-museet, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), til NRK.

Lasse Kristiansen er en av dem som kjører elbildrosje i hovedstaden. Han har et veldig klart råd til politikerne om hva som må til for å få flere til å gå over til elbil.

– Prat med dem som er ute i trafikken – de som kjører drosje – og finn ut hvor skoen trykker, sier Kristiansen til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger