Hopp til innhold

Bankdirektør fikk selv kortet sperret

Titusener av nordmenn har fått sperret bankkortene sine etter et forsøk på internasjonal kortsvindel. En bankdirektør opplevde selv å få en telefon fra banken med beskjed om at kortet ville bli sperret.

Opplysningene fra kredittkort og andre betalingskort er så kommet på avveier

Se: Sigurd Ulven fikk selv kortet sitt sperret.

Christina Smeland Innleggen

Christina Smeland Innleggen fikk beskjed om at kortet var sperret da hun skulle betale.

Foto: Privat

– De sa at jeg hadde handlet i en nettbutikk hvor en del kortopplysninger åpenbart er kommet på avveie og at det var risiko for at mitt kort kunne bli svindlet med, sier Sigurd Ulven til NRK om telefonen han fikk fra banken sin.

Ulven er informasjonsdirektør i Eikagruppen, en bankallianse mellom 78 norske lokalbanker.

Heldigvis for Ulven var ikke kortet hans brukt i svindelen, men andre nordmenn kan være svindlet for til sammen flere millioner kroner.

Fikk beskjed om at kortet var sperret i butikken

En av dem som har opplevd å få sperret kortet sitt i forbindelse med svindelen er Christina Smeland Innleggen.

– Jeg fikk beskjed om at kortet mitt ble avvist da jeg var i butikken for å handle, forteller hun.

Hun tok deretter kontakt med banken sin, Sparebanken Din, og fikk beskjed om at kortet var sperret i frykt for at de kunne bli brukt i svindel.

– Jeg synes det var ubehagelig å stå der i butikken og få beskjed om at kortet mitt var avvist. Det var litt flaut, sier Innleggen.

Sparebanken Din er en av lokalbankene som er organisert gjennom Eikagruppen.

Sigurd Ulven sier at hun skulle ha fått beskjed før kortet ble sperret, men at det var mange som skulle ha beskjed samtidig.

– Det må nok skyldes at vi skulle at vi skulle ringe og varsle 10.000 samtidig. Da har vi nok ikke rukket å ringe alle, slik prosedyrene er, før kortet ble sperret, sier Ulven.

Over 150.000 kort i Norden

Det er IT-konsernet Nets som har sendt ut varsler til bankene om å sperre kortene.

Stein Arne Tjore

– Dette er en preventiv handling fra vår side for å forhindre misbruk, sier kommunikasjonssjef i Nets, Stein Arne Tjore, til NRK.

Foto: Nets

– Vi vet at kortdata er kommet på avveie, etter at de er blitt brukt på et utenlandsk nettsted sier kommunikasjonssjef i Nets, Stein Arne Tjore, til NRK.

Langt fra alle kortene er ikke forsøkt brukt i svindel, så kortene blir sperret for å forhindre fremtidig misbruk.

I Danmark er det snakk om 100.000 kort, i Norge 45.000 og også i Finland og Sverige har firmaet sendt ut sperreanbefalinger.

– Dette er et stort svindelforsøk, men hvor stort er vanskelig å si. Kanskje det også skyldes at vi er blitt flinkere til å oppdage tilfellene enn før, sier Tjore.

– Vil handle mindre på nett

Innleggen sier at hun ikke handler mye på internett i dag, og at hun i fremtiden nok vil være enda mer forsiktig.

– Jeg foretrekker å handle i vanlige butikker der man kan prøve om ting passer. Dessuten er det hyggeligere å handle i ordentlige butikker, sier hun.

Ifølge Ulven kan Innleggen føle seg tryggere i fremtiden når hun handler på nettet.

– Vi lanserer i disse dager en ny sikkerhetsløsning som krypterer kortdataene slik at denne typen svindel blir vanskelige, sier han til NRK.

AKTUELT NÅ