Hopp til innhold

Bagasjekaoset – slik er du dekket

Det er fullt bagasjekaos på Gardermoen. Hvis du er rammet er det flere måter du kan få dekket utgifter i starten av ferien.

Hauger med bagasje på Oslo lufthavn

KAOS: Bagasjeproblemer på Oslo lufthavn skapte lange køer i morgentimene. Mange tusen passasjerer måtte la bagasjen stå igjen i avgangshallen.

Foto: Ola Solheim / NRK

Bagasjeproblemer på Oslo lufthavn skaper lange køer.

En røntgenmaskinen i den gamle delen av terminalen skal være ødelagt. Dette rammer SAS og Widerøe, ifølge Oslo lufthavn.

Mange opplever da en stressende start på ferien. Likevel finnes det en god nyhet. Det er flere muligheter for å få dekket utgifter til det aller nødvendigste om du må starte ferien uten bagasje.

– Når du reiser og ikke får bagasjen, så hefter flyselskapet for innkjøp eller innleie av det aller nødvendigste i perioden bagasjen er forsinket, sier presseansvarlig i SAS Knut Morten Johansen.

Knut Morten Johansen, informasjonssjef SAS

Knut-Morten Johansen forteller at flyselskapet i utgangspunktet er ansvarlige for at bagasjen skal komme frem.

Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no / BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

Likevel kan det lønne seg å ta kontakt med forsikringsselskapet.

– Noen ganger har forsikringen bedre vilkår enn flyselskapet, sier Johansen.

Kun det nødvendige

Med andre ord finnes det flere veier til oppreisning.

– Hvis bagasjen blir mer enn fire timer forsinket gir vi dekning inntil 5000 kroner per person, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende forsikring. Hun understreker at dette kun dreier seg om utgifter til det aller nødvendigste.

– Det er ikke sånn at hvis bikinien ligger igjen så kan du kjøpe deg en dunjakke, ler hun.

Det samme gjelder hos Norges største på reiseforsikrer, Europeiske, som tilbyr dekning inntil 4000 om flyet er forsinket med mer enn fire timer.

– Men er du forsinket med familien har du opptil 20.000, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

Ikke dobbel dekning

Hvis du nå ser en gylden mulighet til å skrape inn dobbel gevinst nå må vi dessverre skuffe deg. Det er dessverre ikke meningen at man skal få dobbel dekning.

Ettersom det er flyselskapet som har ansvaret for bagasjen, vil forsikringsselskapet søke regress hos flyselskapet etter at kravet er ferdig behandlet.

I klartekst: du kan enten kontakte flyselskapet eller forsikringsselskapet. Begge vil være ansvarlige for å dekke nødvendige kostnader om bagasjen blir forsinket.

Bare ikke ring begge. I etterkant kan du bli oppringt av forsikringsselskapet og spurt om du har blitt dekket av flyselskapet.

Så lenge man ikke svarer uærlig kan det være skal det meste gå knirkefritt.

– Det er et svindelforsøk, sier Vennesland, som oppfordrer til å svare ærlig når de ringer.

– Vi finner uansett ut av det, lover hun.

Du kan lese mer om hvilke krav du har ved forsinket bagasje på Forbrukerrådets nettsider.

– Ordne opp på kammerset

Selv om dette kan høres ut som en særdeles dårlig nyheter for SAS, som har passasjerer som rammes av bagasjekaoset, antyder pressekontakt Johansen at de ikke kommer til å ta hele regningen.

– Dette er jo en situasjon som SAS ikke har noe skyld i. Så vi skal nok ta kontakt med Avinor og ordne opp på kammerset, sier Johansen.

AKTUELT NÅ