Årets gladnyhet for elbil-kjøpere: EØS-tilsynet sier ja til fortsatt momsfritak

De som kjøper elbiler i Norge slipper å betale merverdiavgift også i fremtiden. Det betyr at den viktigste elbilfordelen i Norge videreføres. – Grunn til å sprette julesjampanjen, sier ESA-topp.

Elbillading

Får beholde fordelene sine i Norge.

Foto: Tore Meek / NTB

Det er klart etter at EØS-tilsynet ESA i dag har bestemt seg for å forlenge momsfritaket på elektriske nullutslippsbiler ut 2022.

ESA begrunner avgjørelsen med at dette er i tråd med EØS sitt mål om miljøvern.

Avgjørelsen var ikke en selvfølge.

Hensynet til miljøtiltak veid tungt

– Utfordringene er at prisene på elbiler og fossile biler nærmer seg hverandre. Vi begynner å nærme oss en situasjon hvor det kanskje ikke er nødvendig å holde momsen på null for at elbil skal være rimelige nok til at forbruker velger elbil fremfor fossile biler, sier Gjermund Mathisen, direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, til NRK.

Likevel falt tilsynet ned på at det var innenfor EØS-reglene, og fornuftig, å forlenge momsfritaket.

– Når vi faller ned på å opprettholde fritaket to år til, så er det fordi vi ikke er helt der enda at elbilene er konkurransedyktige på pris og andre egenskaper. Også er det fordi det er viktig under EØS-avtalen å treffe kraftige tiltak for å sikre miljøet fremover, sier Mathisen før han avslutter:

– For elbilentusiastene så er det bare å sprette julesjampanjen nå.

Det er klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn helt enig i.

– Dette er veldig positivt. Det gir rom til å fortsette å gi elbiler fordeler i årene fremover, sier Rotevatn.

Han sier det ikke var noen selvfølge at Norges skulle få fortsette med momsfritaket. Samtidig advarer han mot å begynne å knipe på fordelene elbilene får i dag.

– Det er mange som mener det nå bare er å begynne å skalere ned elbilfordelene fordi de har blitt så konkurransedyktige. En del av vurderingene til ESA om hvorfor vi får fortsette med momsfritak, er nettopp at de ser at vi ikke er helt der enda at elbiler konkurrer på lik linje med fossilbiler. Det tror jeg er verdt å merke seg for mange i norsk debatt. Det er fortsatt behov for gunstige rammevilkår for elbiler i årene fremover.

Det siste får støtte fra Norges Automobilforbund.

Sveinung Rotevatn

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn er godt fornøyd med ESAs avgjørelse.

Foto: Gunnar Bratthammer / NRK

NAF sier det forstatt er usikkerhet rundt elbilavgiften

NAF er blant dem som er glade for ESAs avgjørelse. De gjør imidlertid oppmerksom på at momsfritaket er noe norske politikere kan bruke, ikke noe de må. De sier vedtaket ikke er noen garanti for at partiene på Stortinget ikke skrur opp avgiftene på nye biler.

– Elbilen vil få moms, men kampen står om når og hvordan. Dette er kun en mulighet som politikerne kan bruke, men som ingen skal ta for gitt. (...) Snarere ser vi at de ulike partiene nå posisjonerer seg for en eller annen form for elbilmoms allerede fra 2022. Både Høyre, Ap og SV lukter på slike avgiftsøkninger, sier hun., skriver kommunikasjonssjef Camilla Ryste i en epost.

Hun viser til formuleringer partiene selv har kommet med.

– Ap har allerede foreslått å øke momsen på elbiler i statsbudsjettet for både 2020 og 2021, og både SV og Høyre har dette i sitt forslag til politiske programmer for 2021 til 2025. Selv om ESA sier det er greit med et momsfritak, så betyr dette langt fra noen plikt til å fritak elbilen for moms i 2022. Her skal vi følge med og vi håper politikerne innser at å gjøre alle nye biler dyrere fra 2022 er en dårlig idé, skriver Ryste.

Camilla Ryste i NAF

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF sier ESAs vedtak er en mulighet, ikke et pålegg for norske politikere.

Foto: NAF

Elbilentusiastene jubler

Unni Berge er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk Elbilforening er mer enn entusiastisk over avgjørelsen i ESA.

– Dette er en gledelig dag for norske forbrukere. Det er masse folk rundt omkring som har lyst til å kjøpe elbil i årene som kommer, og dette betyr at vi er ett skritt nærmere å gjøre elbil for alle i Norge, sier Berge.

Hun sier elbilforeningen ikke er overrasket, men veldig glade for vedtaket.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at også han er glad for vedtaket.

– Vi skal nå målet om at alle privatbiler vi kjøper i 2025 skal være nullutslippsbiler. Da trenger vi gode insentiver til å nå målet, sier Hareide.

Han innrømmer at regjeringen har vært bekymret for om de ville få videreført fritaket før ESA kom med sitt vedtak.

– Dette har vært en viktig del av suksessen elbilpolitikken har hatt i Norge. Dette vil si at vi har god fart, og det er grunn til å tro at vi når målet i 2025, sier Hareide.

Også finansminister Jan Tore Sanner (H) er godt fornøyd med ESAs avgjørelse.

– I dialogen med ESA har vi lagt vekt på regjeringens ambisiøse klimapolitikk. Det økende salget av nullutslippskjøretøy er en forutsetning i regjeringens strategi for utslippskutt fra transportsektoren, og jeg er glad for at ESA godkjenner en forlengelse av det norske elbilfritaket, sier Sanner på regjeringens hjemmeside.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger