Arbeidsrettsekspert: – Pilotene taper til syvende og sist – uansett

Pilotene har rett på tariffavtale med moderselskapet. Så enkelt er det, mener advokat og arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege. – Men pilotene må da finne seg i lavere lønninger. De taper uansett, sier han.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos

«REELL ARBEIDSGIVER»: En av landets mest anerkjente eksperter innen arbeidsrett, mener moderselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) er pilotenes reelle arbeidsgiver. – Dette må han innse, men pilotene taper uansett, sier advokat Jan Tormod Dege.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Advokat Jan Tormod Dege er en av landets mest anerkjente eksperter innen arbeidsrett, og har jobbet med feltet i over 30 år. Han mener pilotene har rett i at moderselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS) er deres reelle arbeidsgiver.

– Det er dette selskapet som styrer de ansatte. Den reelle arbeidsgiveren er moderselskapet, og pilotene har derfor rett på en tariffavtale med dem. Moderselskapet kan ikke fraskrive seg ansvaret, sier Dege til NRK.

Dege sier Kjos ville tapt i Arbeidsretten dersom de hadde fått saken på sin pult.

Mener pilotene må tilpasse seg

Rundt 700 piloter i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) er tatt ut i streik. De krever en binding til det de mener er deres reelle arbeidsgiver, moderselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS).

Advokat Jan T. Dege

EKSPERT: Advokat Jan Tormod Dege.

Foto: Jarle Nyttingnes

– Det er Kjos som må gi seg. Han må erkjenne at det er han som er reell arbeidsgiver, sier Dege til NRK.

Men han er også klar på at pilotene kan gå kraftig ned i lønn, til et internasjonalt konkurransedyktig nivå, dersom de blir enige om en tariffavtale med moderselskapet.

– Pilotene må innse at Kjos må ha konkurransedyktige vilkår. Det må pilotene tilpasse seg. Dette må Kjos ha for å overleve, sier Dege.

– Vil det si at pilotene er taperne i streiken?

– Kjos vinner uansett, selv om han må innse at han er reell arbeidsgiver, fordi: Dersom pilotene får en tariffavtale med moderselskapet, må de finne seg i lavere lønninger. Så enkelt er det.

Det blir om debatt om dette i Dagsnytt Atten klokken 18.00. Se direkte:

Dagsnytt Atten tysdag 10. mars 2015

– Kan si opp de som ikke går med på lønnskutt

Streiken er nå inne i sitt ellevte døgn, og ifølge Norwegian er over 200.000 passasjerer rammet så langt. I tillegg er rundt tusen ansatte permitterte som følge av storstreiken.

Norwegian opplyste til NRK lørdag morgen at de er villige til å gi pilotene i NAN stillingsgaranti i moderselskapet i tre år for samtlige piloter i Skandinavia (det vil si en garanti mot nedbemanning i pilotselskapene). Norwegian har så langt ikke vært villige til å gå med på kravet om en tariffavtale med moderselskapet.

– En tariffavtale gir ingen beskyttelse mot oppsigelse. Det ligger i kortene at det blir nedbemanninger. En slik tariffavtale har sin pris, altså konkurransedyktige lønninger, sier Dege.

– Men må pilotene gå med på lønnskutt dersom de når gjennom med kravet om en tariffavtale med NAS?

– Det må de finne seg i. Så enkelt er det. Dersom de ikke går med på lønnskutt, kan det være saklig grunn for oppsigelse. Pilotene må tilpasse seg. Verden har kommet til Norge, og Kjos kan si opp de som ikke er villige til å tilpasse seg, svarer Dege.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger