Hopp til innhold

Arbeidsrettsekspert: – Norwegian gambler med passasjerene

Norwegian har ikke tilstrekkelig bemanning til å fly alle avgangene de har satt opp. Det mener arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege er å gamble med passasjerene.

Norwegian Boeing 737-800 ved Arlanda

KJØPER FRITID: Norwegian er avhengig av å kjøpe fritiden til de ansatte for at flyene skal kunne lette.

Foto: Nilsson, Johan / NTB scanpix

Advokat Jan Tormod Dege er en av landets mest anerkjente eksperter innen arbeidsrett, og har jobbet med feltet i over 30 år. Han mener Norwegian gambler med passasjerene når selskapet ikke har nok piloter til flyvningene de selger.

– Gambler med passasjerene

– Norwegian kan ikke satse på pilotenes gode vilje for at selskapet skal kunne ha en forsvarlig drift. De gambler med passasjerenes interesser, sier Dege til NRK.

– Gambler Norwegian med kundene og omdømmet sitt?

Jan Tormod Dege

GAMBLER: Norwegian gambler med passasjerenes interesser, mener Jan Tormod Dege.

Foto: NRK

– Ja, selskapet har et samfunnsansvar og uenigheten som nå er mellom selskapet og de ansatte hører ikke hjemme noe sted. Nå må pilotene og Norwegian sette seg ned og opptre som voksne ansvarlige mennesker, sier Dege

Nå mener han at Norwegian har satt seg selv i en vanskelig situasjon

– Jeg synes at Norwegian har gjort en fantastisk jobb, men det er visse mangler ved driften. Nå er det pilotene som bestemmer selv om de jobber, sier han.

Konsernsjef i Norwegian Bjørn Kjos

VANSKELIG: Norwegian har satt seg selv i en vanskelig situasjon, mener arbeidsrettsekspert Jan Tormod Dege.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Luftfartstilsynet: – Problematisk for Norwegian

Norwegian bekreftet til NRK i går at kjøp av pilotenes fridag ikke bare brukes til å dekke opp uforutsett sykefravær, men også til å ha piloter i cockpiten på planlagte avganger.

Frode Lenning

KOMMERSIELL RISIKO: Norwegian har tatt en kommersiell risiko, mener Frode Lenning i Luftfartstilsynet.

Foto: Luftfartstilsynet

– Det er problematisk for flyselskapet at de ikke klarer å avvikle sine egne flyvninger, sier seksjonssjef i Luftfartstilsynet, Frode Lenning.

Luftfartstilsynet presiserer at de er opptatt av at flysikkerheten er ivaretatt og tjenestene foregår innenfor regelverket.

– Vi har ingen grunn til å tro at det ikke er tilfellet her. Dette er selskapets ansvar, sier Lenning.

Norwegian: – Ordningen har fungert bra

Norwegian fortalte til NRK i går at ordningen med fridagskjøp har fungert veldig bra både for selskapet og for de ansatte som har muligheten til å jobbe ekstra.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Sissel Skånvik

FRIVILLIGHET: Ordningen er basert på frivillighet og pilotene står fritt til å takke nei, sier Anne-Sissel Skånevik til NRK.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Fridagskjøp vil si at piloter som egentlig skulle hatt fri eller ferie, selger fridagen til selskapet. Ordninger er basert på frivillighet, og pilotene står fritt til å takke nei.

– Vi har hatt denne ordningen i alle år, i alle høytrafikkperioder har man kjøpt og solgt fridager. Det har vært en fordel for de ansatte, og det har vært en fordel for selskapet, sa kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånevik til NRK i går.

Skånevik fortalte NRK i går at dårlig planlegging av sommertrafikken er en viktig årsak til at det på lørdag var for få piloter på jobb.

Norwegian vil ikke kommentere saken overfor NRK i dag.

AKTUELT NÅ