Utrykningspolitiet og Statens Vegvesen er fornøyd etter to måneder med 110-fartsgrenser på Østlandet. I Vestfold gikk gjennomsnittshastigehten bare opp med 3 km/t på disse strekningene.
Det er både Utrykningspolitiet og Statens Vegvesen fornøyd med.
– I det store og det hele er det bra kjøring. Den gjennomsnittlige fører kjører forsvarlig og lovlig på disse veiene hittil, sier UP-sjef Runar Karlsen.
Langs E18 i vestfold har Statens Vegvesen målt en økning i snittfart på 3 km/t. I venstre felt er gjennomsnittshastigheten 111 km/t, og i høyre felt er den 97 km/t.
– Vår erfaring er at det går veldig bra. Og vi har ikke registrert noen alvorlige ulykker så langt, sier Karlsen.
Les:
Åpner for flere 110-soner
13. juni åpnet fem strekninger, og i løpet av året kommer det tre til med 110 km/t på E18 og E6.
Og det stopper ikke der, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som kjører Norge rundt i sommer.
– Vi jobber for å få flere 100-soner. Det er mange steder der motorveiene er så gode at man kan ha en forsvarlig 110-grense med små utbedringer, sier Solvik-Olsen.
Når E6 nordover fra Oslo blir ferdig, er statsrådens mål 110-grenser også her hvis Statens Vegvesen gir grønt lys.
Les:
Vil ha 110 km/t på E39
Solvik-Olsen vil også ha firefelts motorvei med høyere fart på E39 mellom Stavanger og Kristiansand, en etappe han startet på i dag.
– Etter hvert som vi nå fremskynder veiprosjekter for å få flere fire felts motorveier på plass, er det naturlig å ha som mål at det skal være 110-grense, sier Solvik-Olsen.
Statens Vegvesen vil utover høsten måle farten på flere 110-strekninger for å vurdere prøveprosjektet.
Og selv om UP er fornøyd så langt, kan bildet endre seg med kjøreforholdene.
– Det blir spennende, det blir helt nødvendig å ikke bare dure videre i 110 når det blir vinter og sikten reduseres. Det kan medføre en høy risiko for at man forårsaker ulykker, sier UP-sjefen.