– Både høstferien og vinterferien handler egentlig mest om gamle tradisjoner. Alternativ avvikling kan være positivt, sier Aasen til NRK.
Hun tror det er på tide å tenke på nye måter å avvikle ferien på, og mener det viktigste er å ha en god dialog mellom foreldre og skolen om hvordan avvikle fridagene.
– Hvilken måned det er i og når det avvikles er ikke så viktig å bestemme sentralt på Stortinget, men bør bestemmes lokalt. Minst mulig konflikter og best mulig skole er det viktigste, sier hun.
Slår feriene sammen
For mange skoleelever er det i år bare tre uker mellom vinterferie og påskeferie. I Bergen har man i år slått sammen disse feriene, og elevene får to uker fri. Det er det delt oppfatning om blant elevene ved Minde Skole.
– Jeg synes det er veldig dumt, for da har man mindre å glede seg til, sier Didrik Matre.
Medelev Inga Kamsvåg Fransen er også enig i at man bør dele opp feriene.
– Man kan ikke være med på hele ferien for da må man jobbe halve ferien. Da hadde det vært enklere med to ferier, sier hun.
Men andre igjen sier det er bra at feriene slås sammen.
– Jeg synes det er bra for hvis man skal reise til utlandet, så er det gøyere å være der lengre, sier Stine Marie Grønvik.
– Store utfordringer
Stortingsrepresentant Henrik Asheim (H) sier kommunene allerede har nok fleksibilitet til å bestemme når de skal avvikle ferier på skolen. Han mener det ikke er lurt å gjøre om
på dagens praksis slik Aasen foreslår, og sier at ordningen hvor hver enkelt familie kan ta ut sin elev når de vil, kan skape ganske store utfordringer.
– Det vil ødelegge undervisningen for de andre barna fordi man må repetere pensum, og vi må forhandle med lærerne på nytt for da vil de måtte jobbe mye mer enn det de gjør i dag. Og dessuten vil det bety at veldig mange barn mister verdifull undervisning, sier han.
Også leder i Norsk Lektorlag, Rita Helgesen, er negativ til forslaget om mer fleksibel ferieavvikling, og sier man godt kan fortsette med planlagte ferier både høst og vinter.
– Jeg tror det er best for læringsmiljøet i klassen og for den enkelte eleven, sier hun.
Hun sier det må veldig mye tilrettelegging og planlegging til for å få til en eventuelt vellykket fleksiløsning.
– Dersom man skal kunne ta ut fleksibelt må man tilrettelegge mye mer og bruke mye tid på organisering som kunne vært til å planlegge god faglig undervisning, sier hun.