Etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya har roser blitt et sentralt symbol i minnemarkeringene.
- Les: Advarer mot heksejakt på meninger
- Les: – Jeg forstår ikke hvordan vi skal klare å drive valgkamp
Var i tvil
Dette var ifølge Klassekampen årsaken til at Ap var i tvil om hvorvidt man skulle gjøre rosebesøk i årets valgkamp.
– Rosen står for det Arbeiderpartiet alltid har kjempet og vil kjempe for. Den har vært vårt symbol i mange tiår, og det kommer den til å være også i denne valgkampen, sier Aps førstekandidat i Oslo, Libe Rieber-Mohn.
Hun mener det ville vært veldig unaturlig om partiet ikke hadde brukt roser også i år.
Spesiell symbolkraft
Kommunikasjonsekspert Ingebrigt Steen Jensen mener at rosen vil ha en spesiell symbolkraft i årets valgkamp, men tror ikke utdelingen vil ha noe å si for valgresultatet.
– Ap kommer til å gjøre et veldig godt valg, men det skyldes innsatsen partiet har gjort i denne krisesituasjonen, ikke at de bruker symbolladde roser i valgkampen.
Arbeiderbevegelsen har brukt rosen som symbol siden slutten av 1800-tallet, og Aps roselogo, som partiet har brukt siden 1978, henspiller på slagordet om brød og roser – både noe å leve av og noe å leve for.
Drahjelp fra sofaen
Høyre og Arbeiderpartiet er de eneste partiene som går frem i NRKs nye meningsmåling. Sofaslitere med sympati er tungen på vektskålen for Ap.
I en meningsmåling Norstat har gjort for NRK går både Høyre og Arbeiderpartiet frem i forhold til kommunevalget i 2007. Resten av partiene går tilbake.
Fremgangen for Arbeiderpartiet fra NRKs måling i juli til tilsvarende måling i august er på hele 6,5 prosent.
Hovedårsaken til Arbeiderpartiets fremgang er imidlertid ikke at de har stjålet velgere fra andre partier.
– Høyres fremgang var forventet. De gjorde et dårlig lokalvalg sist gang. Arbeiderpartiet var ventet å gå litt tilbake, men etter 22. juli har de fått en del sympativelgere. Disse er stort sett mobilisert blant hjemmesitterne, sier valgforsker Marcus Buck ved Universitetet i Tromsø til NRK.no.