Hopp til innhold

Ap beholder avgift de latterliggjorde i 2016

Arbeiderpartiet latterliggjorde flypassasjeravgiften da den ble innført av de borgerlige partiene. Likevel velger de å beholde avgiften.

Marianne Marthinsen

Marianne Marthinsen og resten av Arbeiderpartiet vil ikke fjerne flypassasjeravgiften selv om de egentlig er mot avgiften.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Da det ble klart at regjeringspartiene Høyre og Frp og støttepartiene KrF og Venstre hadde blitt enige om å innføre en flypassasjeravgift under fjorårets budsjettforhandlinger, haglet hånordene fra Arbeiderpartiet.

– Vi stemte mot avgiften da den ble innført, og vi er fortsatt ikke særlig begeistret for den, sier finanspolitisk talsperson Marianne Marthinsen (Ap) til NRK nå.

Hun forklarer hvorfor.

– Hovedkritikken er at dette kom på plass en sen nattetime i forhandlingene mellom de borgerlige partiene i fjor. De manglet én milliard kroner for å få budsjettet i hop, så kom de opp med flypassasjeravgiften. Det kom veldig bardus på uten utredning, uten at man ante noe om konsekvensene av avgiften og uten at man visste om det hadde en klimaeffekt, sier Marthinsen.

Beholder flypassasjeravgiften

Torsdag la Arbeiderpartiet frem sitt alternative budsjett for 2017. Men til tross for latterliggjøringen av avgiften i fjor, og til tross for at partiet fortsatt er mot avgiften, så har Arbeiderpartiet valgt å videreføre flypassasjeravgiften i sitt eget forslag til budsjett.

Så dere er mot, men vil likevel ha den?

Vi forholder oss til at den er der.

Dere kunne jo fjerne den?

– Ja, selvfølgelig kunne vi det, men når vi lager alternative budsjetter så gjør vi også prioriteringer. Vi mener det var en dårlig utformet avgift og ville heller hatt en flypassasjeravgift mer på linje med den de har i Tyskland. Men når vi skulle prioritere i budsjettet så nådde ikke denne opp, sier Marthinsen.

Ville gitt inntektstap i milliardklassen

Utfordringen er nemlig at avgiften gir rundt 1,6 milliarder kroner i inntekter til staten hvert år. Dersom Arbeiderpartiet skulle tatt avgiften ut av budsjettet, måtte de funnet andre måter å dekke inn inntektstapet.

Da måtte de gjort hardere prioriteringer på andre områder som de ikke har vært villige til.

– Vi synes for eksempel det har vært viktigere å få på plass en tiltakspakke for Sørvestlandet for å få opp sysselsettingen der, enn å kutte flypassasjeravgiften, sier Marthinsen til NRK.

AKTUELT NÅ