Hopp til innhold

Anbefaler forbud mot natt- og kompiskjøring for ferske sjåfører

– Gi uerfarne sjåfører et gradert førerkort de første to årene. Et forbud mot å kjøre med venner i bilen og om natten, kan forhindre ulykker, mener Truls Vaa, psykolog og forsker ved transportøkonomisk institutt.

Når unge sjåfører har med seg andre unge i bilen, øker risikoen for trafikkulykker. Jo flere jevnaldrende passasjerer i bilen, jo større er risikoen for ulykker.

Unge sjåfører med venner i bilen er mer utsatt for ulykker. En TØI-forsker foreslår at de ikke skal få gjøre når og med hvem de vil.

Unge sjåfører er mer utsatt for trafikkulykker jo flere jevnaldrende passasjerer de har i bilen, viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Rapporten viser også at selv en liten fartsøkning kan være svært farlig, og at unge lett lar seg distrahere av andre i bilen.

Truls Vaa, TØI

Truls Vaa anbefaler et gradert førerkort de første to årene.

Foto: Svein Erik Dahl / TØI

Psykolog og forsker Truls Vaa viser til erfaringer fra USA der man mange steder har det som kalles et «gradert» førerkort. Det vil si at det ferske sjåføren får kjøre, men ikke alltid når og med hvem han eller hun vil.

Ikke med kompiser, ikke nattetid

– I noen delstater er det forbudt å ha passasjerer i bilen, andre tillater familie, men ikke venner i passasjer- eller baksetet. Andre steder er det forbud mot å kjøre nattetid, sier Vaa til NRK.

Han sier disse tiltakene kan være gode og mener Norge burde innføre noen av dem.

– Da ville vi rydde unna fristelsen med å farts-teste bilen når man kjører kompiser mellom fester i helgene. Jeg anbefaler et gradert førerkort de første to årene, sier Vaa.

Unge sjåfører i Bø i Telemark fortalte tidligere i dag at det er lett å bli forstyrret når man kjører med venner i helgene.

– Det er når folk tar bilder med blitz og det lyser i hele bilen, og når folk slår i taket og rister i setet. Det er det som er mest irriterende, sa 18 år gamle Martin Espedalen Syvertsen.

Færre ulykker med gradert førerkort

Vaa viser til statistikken som forteller at det har vært mange ulykker med unge sjåfører på natta. En gjennomgang fra tidligere undersøkelser som ble gjort i 2012 viste at ulykkestallene gikk ned i land der man hadde gradert førerkort.

Tallet på personskadeulykker gikk ned 14 prosent og dødsulykker sank hele 26 prosent.

Bente Skjetne

Bente Skjetne i Vegdirektoratet synes forslaget om gradert førerkort er interessant, men mener andre tiltak som mengdetrening og prikkbelastning er mer nyttige virkemidler for å forhindre ungdomsulykker.

Foto: NRK

Avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, Bente Skjetne, sier forslaget er interessant og at de ønsker å se nærmere på utvikling og forskning på området.

– Vi har allerede igangsatt mange tiltak, som prikkbelastning, to års prøvetid og oppfordring til å øve mer før oppkjøring. Dette er vårt hovedbudskap, fordi vi ser det virker.

Ifølge Skjetne vil det by på juridiske problemer å innføre gradert førerkort på grunn av internasjonale forpliktelser overfor land som tillater å ta førerkort tidligere enn i Norge.

– Basert på kunnskap om at ungdoms modenhet ikke er optimalt utviklet før 25 årsalderen, så synes jeg ikke gradert førerkort er en klok idé. I tillegg kan det ramme de lovlydige, som kanskje har behov for å kjøre nattetid til jobb.

AKTUELT NÅ