Hopp til innhold

Analytikere: Derfor vil flyprisene øke nå

Parkeringen av Boeings Max-fly er en av årsakene til at du kan vente deg økte billettpriser denne sommeren.

Et Boeing 737 MAX 8 parkert på Vantaa flyplass i Finland etter at alle flyene ble satt på bakken

PARKERT: Et Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian parkert på Vantaa flyplass i Finland etter at alle flyene ble satt på bakken

Foto: Heikki Saukkomaa / AFP

371 Boeing-fly er ute av drift på verdensbasis etter to katastrofale flystyrter i løpet av et halvt år. Boeing har også stoppet leveringen av nye fly som skulle på markedet til sommersesongen.

Billigselskapet Ryanair er ett av selskapene som hadde MAX-fly i bestilling da luftfartsmyndighetene verden over satte flyene på bakken.

Norwegian har 18 MAX-fly som nå er parkert, men konsekvensen er størst hos de store amerikanske selskapene.

Færre flygninger hos lavprisselskapene betyr mindre konkurranse.

– Det er alltid flere som flyr om sommeren, og i år er det færre fly tilgjengelig siden Boeing 737 MAX 8 og 9 er satt på bakken. Dermed blir nok prisene noe høyere, kanskje særlig transatlantisk, enn de ellers ville vært, sier luftfartsekspert og førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen til NRK.

Store selskaper kansellerer

Espen Andersen

ANALYTIKER: førsteamanuensis Espen Andersen på BI Oslo.

Foto: BI / Even Hye Tytlandsvik Barka

Usikkerheten om når MAX-flyene kommer tilbake i drift har ført til at flyselskaper har kansellert hundrevis av daglige flyreiser helt inn i august. Dette gjelder blant annet Southwest Airlines og American Airlines.

Sistnevnte kunngjorde søndag at 115 flygninger er innstilt daglig fram til 19. august på grunn av MAX-flyene.

United Airlines har kansellert flygninger fram til starten av juli.

– Jeg tror absolutt dette kan medføre høyere priser fram mot den travle sommerperioden. sier flyanalytiker Helane Becker til CNN.

– Alle selskapene har noen ekstra fly til enhver tid. Men på sommeren er systemet presset, sier analytiker Philip Baggaley hos Standard & Poor's.

Espen Andersen tror konsekvensene blir mindre innad i Europa.

– Innen Europa kan man sette inn mange andre fly (eldre 737, for eksempel, som kan flys med samme sertifisering) slik at der blir det mindre forskjell, sier Andersen til NRK.

Southwest Airlines Boeing 737 MAX-fly parkert i Victorville, California

MANGE FLY PÅ BAKKEN: Southwest Airlines Boeing 737 MAX-fly parkert i Victorville, California

Foto: Mark Ralston / AFP

Flere grunner

I tillegg til MAX-flyene er det flere årsaker som gjør at prisene kan stige, mener analytikerne.

I USA fører en sterk amerikansk økonomi og lav arbeidsledighet til økt etterspørselen etter reiser. I tillegg er drivstoffprisene høye. Det fører til at selskapene kutter tilbudet, ettersom enkelte flyruter ikke lenger blir lønnsomme.

Drivstoffprisen er nå 20 prosent høyere enn for et år siden, skriver CNN. Og det forventes å stige ytterligere de neste tre månedene.

Lurer du på hva prisutviklingen betyr for deg som forbruker, er løsningen som før.

– Det lønner seg alltid å kjøpe tidlig, eller (restplasser) svært sent, sier Andersen.

Tror på løsning i løpet av sommeren

Det er fortsatt uklart når MAX-flyene kan komme på vingene igjen. Flyene er blitt en hodepine for Boeing.

Mens amerikanske selskaper har tatt flyene ut av rutene sine til juli-august, har ikke Norwegian noen slik tidsbegrensning.

Selskapet har ingen formening om når MAX-flyene kan komme opp igjen.

– Vi har hatt veldig få kanselleringer knyttet til at våre MAX-fly står på bakken, og leier inn ekstra kapasitet for at alle reisende ska komme dit de skal ifølge planen. Vi har tatt hånd om alle reisende som er berørt og fortsetter å gjøre det.

– Når det gjelder MAX-flyene, er det opp til luftfartsmyndighetene og Boeing når flyet kan tas i drift igjen, sier presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Styreformann og konsernsjef Doug Parker i American Airlines sa i en pressemelding søndag at han var «svært overbevist» om at MAX-flyene vil få tilbake lisensen igjen innen 19. august.

Gode nyheter i fersk rapport

Totalt omkom 346 mennesker i de to ulykkene. Den norske Røde Kors-arbeideren Karoline Aadland (28) var blant de omkomne i Etiopia.

Den foreløpige rapporten viser likhetstrekk relatert til anti-steile-systemet MCAS både i ulykken med Lion Air i Indonesia i oktober og ulykken med Ethiopian Airlines i mars.

Boeing har nå gjennomført rundt 100 tester av en programvareoppdatering i 737 MAX-modellene.

En rapport fra luftfartsmyndighetene i USA (FAA) tirsdag beskriver den nye oppgraderingen som «operasjonelt egnet».

Rapporten som er laget av piloter, ingeniører og flyeksperter, anbefaler i tillegg til programvaren at pilotene får datatrening med MCAS-systemet.

Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos snakker om konsekvensene etter ulykken med Ethiopian Airlines for to uker siden. Alle Norwegians 18 Boeing 737 Max 8- maskiner står nå på bakken.

GARANTERER SOMMERREISER: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos i samtale med NRK i mars.

AKTUELT NÅ