Blichfeldt sier at SAS lever av sitt gode navn og rykte og akkurat nå er veldig mange mennesker sinte og frustrerte fordi de ikke har kommet seg dit de skal.
– Det er ikke én person i Norge som SAS har styrket omdømmet hos. Det er ganske mange de har fått svekket omdømme hos, sier Blichfeldt, som er daglig leder i BTF Innsikt.
Han tror derfor at SAS vil sette ned prisene for sikre seg at passasjerer raskt kommer tilbake.
Også flyanalytiker Hans-Jørgen Elnæs tror SAS vil tilby billigere billetter for å reparere forholdet til kundene etter streiken som rammet hundretusener passasjerer.
– Det SAS sannsynligvis kommer til å gjøre når streiken er over er å forsøke å blidgjøre markedet, både i form av billige billetter og gode tilbud til Eurobonus-kundene sine, sier Elnæs i WinAir til Dine Penger.
En time før midnatt torsdag kveld kunne endelig SAS-sjef Rickard Gustavsen fortelle at streiken var over og at de har fått på plass en ny avtale som skal sikre driften.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.
Foto: NRKOver 400.000 passasjerer har den siste uken blitt rammet av streiken. Også fredag er så langt 61 avganger innstilt fra Norges flyplasser.
– Én måte å vise at de ønsker å gi noe tilbake, er å komme med noen tilbud, det tipper jeg de har i planleggingsboken sin. Og da vil Norwegian matche det, så det kan bli mange billige billetter, sier Elnæs.
– Mer lojal mot kortet enn mot SAS
Professor og ekspert på luftfartsøkonomi Frode Steen ved Norges Handelshøyskole er imidlertid usikker om SAS har råd til billigsalg etter den kostbare streiken.
– SAS lever godt på sine lojale kunder. I det bildet vil slike kampanjer handle om å få disse tilbake og å fylle fly, sier han.
Også Jan Blichfeldt tror at SAS kommer til å rette kampanjer mot forretningsfolk som reiser med gull- eller sølvkort hos SAS.
– Du er mer lojal mot kortet mer enn du er lojal mot SAS, sier han til NRK.