NRK Meny
Normal

Alternativ transport til Europa

Ferjer, busser og tog med ruter ut av landet har ikke merket særlig mindre etterspørsel, selv om det nå ser noe lysere ut for flytrafikken.

Togskinner

Mange har tydd til tog, buss og ferger mens flyene har stått på bakken.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

Det europeiske luftkontrollorganet Eurocontrol regner med at 30 prosent av flygningene i Europa kan avvikles i dag. Det betyr fortsatt mye stengt luftrom, mange fly på bakken og stor usikkerhet.

Les: Flyselskapene refser myndighetene

Ikke mindre trykk

- Vi har ikke merket noe mindre trykk i dag enn hva det har vært siden askeskyene fra Island begynte å skape problemer, sier informasjonssjef Preben Colstrrup i NSB.

Preben Colstrup

Informasjonssjef Preben Colstrup i NSB sier at pågangen har vært mangedoblet.

Foto: NSB

Han kan fortelle om 25.000 billettforespørsler fra torsdag til søndag, mot mellom 11.000 og 12.000 på ei normal uke.

- Fra torsdag til søndag gjaldt mellom 5000 og 6000 henvendelser billetter til utlandet, langt flere enn vanlig. NSB kjører egne tog til Gøteborg, og formidler reiser videre derfra med andre togselskaper, sier Colstrup.

Det har vært et problem at etterspørselen etter togbilletter i Tyskland også har økt kraftig. Dermed er København blitt en flaskehals.

- Det har vært problematisk å få transportert passasjerer mellom København og andre byer på kontinenten, ifølge Colstrup.

Han tror NSB har klart å få med alle passasjerene mellom Oslo og Gøteborg, men togene har vært langt fullere enn vanlig, og mange passasjerer har måttet nøye seg med ståplass på den rundt fire timer lange turen fordi det ikke er plassbilletter på strekningen.

Les: Hurtigruten har plass

Les: 29 mister førerkortet på riksvei 3

Les: Setter inn flytoget

Askeskyer er god butikk

Askeskyene har også vært god butikk for Swebus som har transport rundt 10.000 reisende ut av landet fra Oslo. Swebus har ruter til Stockholm og til København via Gøteborg og Malmø. Fra København er det videre forbindelse med buss til Hamburg og Berlin.

- Vi har klart å ta unna trafikken ved hjelp av flere busser enn vanlig, sier pressesjef Ingvar Ryggesjø i Swebus.

- Mange svensker jobber i Norge og flere enn vanlig har reist med oss på helgebesøk hjem, sier han.

Fullbookede ferger

Fergene seiler også med fulle lugarer.

- Siden før helgen har vi lagt ut ekstra madrasser i konferansesalen for å kunne ta med flest mulig på ruta mellom Oslo og København, sier Vivian Sivertsen i DFDS.

Hun sier at det er blitt stadig færre ledige plasser, og mange avganger har vært utsolgt.

- Vi har hatt mellom 1200 og 1300 passasjerer per seilas. Det er en fordobling fra et gjennomsnittelig belegg utenfor høysesongene. Ingen er avvist, men det har nok vært problemer med å komme fram på telefonen for å bestille bilett, sier hun.

DFDS har merket at pågangen har gått i bølgedaler. Stengningen av luftrommet har vært tidsbegrenset, men hver gang stengningen er blitt forlenget har det vært en ny topp i henvendelsene.

DFDS Seaways

DFDS har lagt madrasser i konferansesalen for å få plass til alle passasjerene.

Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

Hos Color Line, som seiler mellom Oslo og Kiel og fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark, er pågangen større i dag enn den har vært siden askeskyen begynte å materialisere seg.

- Det er størst etterspørsel etter reiser på ruta Oslo-Kiel. Vi har plass til 2500 passasjerer på hver avngang, og er smekkfulle hele tiden. Vi har dessverre også måttet avvise passasjerer, sier konserndirektør Jan Kverneland.

Han mener usikkerheten om hvor lenge Gardermoen kan være åpen er grunnen til påtrykket i dag.

- Vi ser også en tendens til at folk tenker framover og har begynt å planlegge en båtreise i stedet for å satse på at flyene går.

- Hva får dette å si for fortjenesten?

- Det er klart at vi tjener på dette fordi belegget er større enn det ellers villa ha vært, men vi opplever også kanselleringer. Møter og konferanser som er booket om bord blir avlyst, fordi flyplassene er stengt og dermed kommer ikke deltakerne fram til Oslo, sier Kverneland.

Drosje til Paris og Brüssel

Den lengste turen Oslo Taxi har kjørt siden luftrommet ble stengt er tur/retur Oslo og Alta i Finnmark.

Lars Dolva

Lars Dolva sier Oslo Taxi har hatt turer til både Paris, Brüssel og London.

Foto: Petter Oulie-Hauge / NRK

- Ellers har vi hatt turer til blant annet Paris, Brüssel, Calais, London og Budapest. Standardtaksten er 16 kroner per kilometer. Er turen på 1500 kilometer, blir sluttsummen 24.000 kroner, sier Lars Dolven i Oslo Taxi.

Han sier at det også er aktuelt med individuell prising i tilfeller kjøre- og hviletidsbestemmelsene krever to sjåfører.

De fleste av passasjerene på disse langturene har enten vært forretningsfolk som måtte rekke møter i Europa, eller utenlandske turister.

- Påtrykket har vært stort, men i dag har etterspørselen etter turer til utlandet roet seg, sier Dolven.

Leiebil

For andre som har brukt landeveien, men kjørt selv har leiebiler vært et alternativ. Utleieselskapet Avis har merket det økte trykket.

- Antallet telefonhenvendelser var femdoblet torsdag og fredag. Det har stort sett vært biler tilgjengelig og vi har kunnet hjelpe de fleste, sier Tonje Fossum i Avis.

Hun har merket at kundene som har leid bil etter at problemene for luftfarten oppsto bare ønsker å bruke bilen en vei.

- Det er ikke vanlig når flyene går som de skal, sier hun.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger