Normal

Advarer mot falske SMS og e-poster

Ny runde med falske SMS-meldinger og e-poster til Kiwi-kunder.

Svindel-sms

Dette er bare ett eksempel på teksten i en sms som utgir seg å være fra butikkjeden Kiwi.

Foto: KIWI

Butikkjeden Kiwi går nå ut og advarer mot falske SMS-meldinger og e-poster som utgir seg for å komme fra dem.

Sikkerhetssjef i Kiwi, Andreas Wormdahl, sier dette er noe de stadig ser.

– Dette er dessverre noe som kommer med jevne mellomrom. Jeg har ikke oversikt over hvor mange som har fått slike meldinger nå, men vi utreder saken. Vi liker ikke at vårt merkenavn blir misbrukt på denne måten.

På sine nettsider har Kiwi lagt ut en samling med flere eksempler på falske sms-meldinger og e-poster som utgir seg for å komme fra dem.

Andreas Wormdahl

Sikkerhetssjef i Kiwi, Andreas Wormdahl advarer folk mot å klikke seg inn på lenker i falske sms-er og e-poster.

Foto: KIWI

Det er ikke bare Kiwi som har opplevd slike saker, Wormdahl sier dette er et problem for hele næringen.

– Dette er ikke noe som bare rammer oss, dette opplever dessverre mange anerkjente selskaper. Dette er svindel, ingen seriøse aktører ber deg om kontonummer og pinkode.

Wormdahl sier de som sender ut slike meldinger kan ha ulik motivasjon, men at alt i bunn og grunn handler om penger.

– Det kan være det vi tidligere kalte katalogselskaper og katalogvirksomhet. Enkelte selskaper lever av å samle inn lister over telefonnumre og e-postadresser ulovlig, og som senere selges til ulike aktører. Eller så kan det være forsøk på phishing og ID-tyveri. Uansett bør man aldri gi fra seg informasjon på de sidene man blir sendt videre til.

Dersom man gir fra seg informasjon om bankkort eller pinkoder kan man i verste fall selv måtte dekke tap som følge av svindelen, skriver Finansklagenemda på sine nettsider.

Kan koste penger å klikke på lenker

De fleste slike SMS-meldinger og e-poster er utformet slik at mottageren skal bli fristet til å klikke seg videre, og oppgi informasjon om seg selv. Wormdahl sier folk ikke må klikke seg inn på lenkene.

– I verste fall kan det koste penger å bare klikke videre. Du kan bli trukket for tjenester på mobilregningen uten at du er klar over det.

I enkelte tilfeller kan det bli opprettet dyre abonnementer som må avbestilles manuelt, eller så kan det bli trukket et mindre engangsbeløp. Wormdahl mener småsummene er vel så alvorlige som de store.

– Dersom du blir trukket fem kroner på en mobilregning vil det kanskje koste mer tid og krefter enn det du tenker det er verdt for å få det tilbake. Fem kroner virker kanskje ikke så mye, men dersom mange nok blir lurt så blir det til slutt en del penger til svindlerne.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger