Hopp til innhold

#valgkamp: Valgkamp i sosiale medier tar av

Politikernes deltagelse i sosiale medier blir stadig viktigere og proffere i kampen om velgernes stemmer. Nå florerer det av emneknagger og kampanjer for å få personlige stemmer.

Oslo unge Høyre
Foto: Skjermdump Oslo unge Høyre/Instagram

Valglogo

Emneknagg #SlengPåEnGamling, #KryssKvinnerInn og #StemUngdom er noen av de mange emneknaggs-kampanjene i sosiale medier før valget.

I tillegg er alle partiene nå representert på Facebook, Twitter og Instagram med partiprofiler, eller med egne profiler for politikerne deres.

Høyres ungdomskandidat i Oslo, Maria Göthner (25), bruker sosiale medier for å få personstemmer i kommunevalget. Vi møter henne på partiets valgstand i Spikersuppa.

– Jeg har plass nummer 25 på Høyres liste, og trenger drøye 1000 kryss for å være sikret plass i bystyret i den kommende perioden, forteller hun.

Göthner har sittet i bystyret i en periode, og gjør nå det hun kan for at folk skal krysse henne oppover på listene.

Maria Göthner foran Høyres valgbod på Karl Johan
Foto: Torunn Grymer / NRK

– Jeg bruker sosiale medier for å minne folk på at det er valg, at det er gøy med valg, og for å få flere stemmer selv, sier hun.

Göthner jobber også med sosiale medier for byrådsleder Stian Berger Røsland (H).

– I den etablerte pressen er det lett å bare se den Stian som går i dress, men han er også en mann som går tur med hunden, eller spiser en is på Rådhustrappa i lunsjen. Og han er en miljøbevisst pappa som bryr seg om barnehager og skoler. Gjennom sosiale medier kan vi vise fram Stian som en hel person, sier Göthner.

Hun sier også at de ved bruk av sosiale medier ønsker at avstanden mellom politikerne på rådhuset og borgerne skal bli mindre, og at det skal bli mer direkte kontakt mellom dem.

Viktig å vise troverdig personlighet

Professor i Medievitenskap, Gunn Enli ved Universitetet i Oslo, bekrefter at sosiale medier nå er svært viktig i valgkampen.

– Det er viktig for politikerne å vise velgerne hvem de er bak fasaden. At de fremstår som hele mennesker vekker tillit hos velgeren, noe som gjør at de fremstår som en de kan stole på, – ikke bare pappfigurer som serverer ferdige svar i en tv-debatt, sier hun.

Professor i Medievitenskap, Gunn Enli, ved Universitetet i Oslo

Professor i Medievitenskap, Gunn Enli, ved Universitetet i Oslo, mener bruk av sosiale medier gir flere stemmer.

Foto: Torunn Grymer / NRK

Håpet er at personligheten til politikeren gir gjenklang hos velgeren som noe gjenkjennelig i dem selv. Noen klarer dette godt, mens andre ikke er like dyktige. De må være troverdige for at velgerne skal føle at de treffer, forklarer Enli.

– Om velgeren tenker at «dette er en person jeg kjenner meg igjen i», vil han eller hun også tenke at denne politikeren vil sikkert representere meg på en god måte, sier hun.

– Gir flere stemmer

Å bruke sosiale medier gir flere stemmer, mener Enli.

– De ville ikke fått noen flere av å ikke bruke sosiale medier, og så lenge man klarer å unngå for mange bommerter så får man en synlighet gjennom sosiale medier som gjør at man kommer inn i velgernes bevissthet, sier hun.

Det gjør også at man kommer på agendaen når partiene diskuterer hvem de skal ha på listene.

– De tenker på hvem som har mest medieappell og hvem som blir likt av velgerne, og da tror jeg at en sterk tilstedeværelse på sosiale medier kan være en valuta i nominasjonsprosessene, sier hun.

Sosiale medier blir også brukt som indremedisin for å motivere folk i partiet til å stå på stand, og for å få medienes oppmerksomhet rundt sakene de ønsker skal bli tatt opp.

APs Tone Tellevik Dahl og SVs Marianne Borgen

SVs ordførerkandidat i Oslo, Marianne Borgen, bruker Facebook til å dele bilder med både humor og nærhet for å spre sitt politiske budskap og ståsted. Her har APs Tone Tellevik Dahl delt et bilde med dem to i nesten like kjoler før en TV-debatt.

Foto: Facebook / Skjermdump

– Dialog er viktig

SVs ordførerkandidat i Oslo, Marianne Borgen, synes sosiale medier er en fantastisk måte å komme ut med budskapet sitt på.

– Mange bruker mye tid hver eneste dag på sosiale medier for å følge med, så jeg tror det har en effekt på samme måte som man for kanskje 10-20 år siden brukte mer annonsekampanjer i avisene. Det har man jo sluttet nesten sluttet med nå. Nå er det i sosiale medier mesteparten av debattene, påvirknings- og lobbyarbeidet foregår, og jeg tror at det funker, sier hun.

Hun mener man når raskere ut med budskap gjennnom sosiale medier.

– Vi må jo være på sosiale medier om vi skal drive politikk i dag, og når man, i det øyeblikket man trykker på knappen, rekker ut til 5000 mennesker, så er jo det en unik mulighet til å nå ut med et budskap, sier hun.

Borgen er også opptatt av at man kan stille spørsmål.

– «Hva mener du og dere om dette som vi nå jobber med i bystyret», kan vi spørre. Jeg har god erfaring med det. Jeg får masse tilbakemeldinger fra folk som jeg ellers kanskje aldri ville ha snakket med, sier hun.

Men hun mener de kan bli enda flinkere til å sende ut spørsmål om hva som er viktig for folk.

– Mye av komunikasjonen til nå har handlet om å fortelle hva vi selv mener, mer enn å høre hva folk mener. Jeg ønsker at vi går i en mer aktiv dialog med befolkningen også mellom valgene, sier Borgen.

Eirik Nymark Esperås

Eirik Nymark Esperås ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved universitetet i Bergen mener det er viktig at velgerne føler de får noe eksklusivt fra politikerne i de sosiale mediene.

Foto: Universitetet i Bergen / Pressefoto

– Dette funker

Den nye «nærkontakten» mellom velgerne og den politiske ledelsen blir stadig fremhevet som selve kjernen i partiledernes digitale deltakelse. Statsminister Erna Solberg (H) har omtalt sosiale medier som «en viktig arena for å være i dialog med mennesker», mens Siv Jensen (FrP) har uttalt at Facebook kan bidra til å minske den økende avstanden mellom velgerne og politikerne.

– Det liten tvil om at Facebook- og Twitter-deltakelsen til de politiske lederne i det minste muliggjør en form for nærhet som ikke tidligere har vært til stede i moderne, mediert politisk kommunikasjon, sier Eirik Nymark Esperås, ved universitetet i Bergen, som skriver om dette i Norsk medietidsskrift i oktober.

Han mener det er viktig at politikerne bruker de sosiale mediene på måten de tradisjonelle mediene ikke tillater, ved å ta velgerne aktivt med i dialogen, og spørre etter innspill på konkrete saker.

– De må gi velgerne følelsen av at Twitter og Facebook er eksklusive medium der de får servert innhold og ytringer som ikke bare er resirkulert fra de mer tradisjonelle mediene, sier han.

Esperås mener den suksessfulle Faceook-politikeren er hun som klarer å kombinere rollen som en folkevalgt som er tydelig i sine politiske standpunkt og som en hvilken som helst Facebook-kompis som velgerne føler at de stadig får bli mer kjent med.

– Dette funker ikke

Esperås forteller at de politikerne han har studert ofte har drevet en form for kontekstløs personlig markedsføring, der Facebooksidene først og fremst fremstår som en meningstom visuell valgkampkalender.

– Når Erna Solberg publiserer bilder fra et valgkampbesøk på Voss uten å si noe som helst om hvilke politiske saker som står på agenaen under besøket, så er det en form for personlig iscenesettelse som ikke inviterer til engasjement eller deltagelse blant de potensielle velgerne, sier han.

Han mener de må være tydelige på at sosiale medier er en kanal for toveiskommunikasjon, for å få det til å funke.

AKTUELT NÅ