Mandag 27. september la det norske lasteskipet "Tampa" til kai i Long Beach ved Los Angeles i USA. Skipet skulle blant annet losse bilder og landbruksmaskiner.
I det rampa for lasting og lossing går ned står kaptein Ove Øvergård på broa. Han har radiokontakt med offiseren som er på rampa.
Da stormer om lag 20 tungt bevæpnede og uniformerte personer over rampa og tar radioen fra offiseren. Så blir alle om bord beordret opp i messa, forteller Øvergård.
Lasteskipet Tampa ble bordet av amerikanske sikkerhetsstyrker. Foto: Wilh. Wilhelmsen
Ble passet på
Amerikanske myndigheter sier de gjorde alt korrekt, men "Tampa"-kaptein Ove Øvergård mener han ble fratatt kommandoen av skipet.
- Jeg fikk ikke bevege meg fritt, sier Øvergård til NRK.
Da sikkerhetsstyrkene kom om bord forsto Øvergård at de kom fra Department of Homeland Security - som har til oppgave å handheve antiterrortiltakene som USA innførte etter terrorangrepene 11. september.
1. juli i år ble det innført enda strengare regler - blant annet utvidede havnekontroller.
- Men personane som kom ombord på Tampa nektet å identifisere seg, forteller Øvergård.
- Uakseptabelt
Styreleder Wilhelm Wilhelmsen. Foto: Rederiet Wilh. Wilhelmsen
Styreleder Wilhelm Wilhelmsen i rederiet Wilh. Wilhelmsen, som eier "Tampa", mener de amerikanske sikkerhetsstyrkene begikk et overgrep.
- Vi aksepterer at USA har strenge regler, men vi aksepterer ikke at de ikke identifiserer seg og forteller hvilket oppdrag de har, sier Wilhelmsen.
Kaptein Øvergård synes situasjonen var svært ubehagelig.
Styrkene fra Home Security gikk grundig til verks. I tre timer endevendte de båten, men fant ingenting å sette fingeren på. Enkelte av mannskapet ble kroppsvisitert.
"Tampa" går mellom New Zealand-USA og Europa. Turen til Los Angeles forrige måned var en av seks i året til den amerikanske vestkysten.
Mange av offiserar og mannskap om bord er fra land i Asia- men rederiet har ingen grunn til å tro at den tøffe ransakelsen kan ha noe med nasjonalitetene om bord å gjøre.
Krever retningslinjer
Norges rederiforbund sier at det har vært problemer med hvordan de amerikanske innenriksmyndighetene håndhever de nye sikkerhetsreglene.
Internasjonale skipsfartsorganisasjoner har krevd klarere prosedyrer for hvordan kontroller av skip skal foregå. Det samme gjør Norges rederiforbund.
Pressetalsmann Karsten Klepsvik i Utenriksdepartementet sier det er lite norske myndigheter kan gjøre regler og retningslinjer som gjelder i amerikansk farvann og ved amerikanske havner.
UDs pressetalsmann Karsten Klepsvik kommenterer "Tampa"-bordingen
"Tampa" i søkelyset
Det er ikke første gang "Tampa" opplever dramatikk. For tre år sidan havnet skipet i en storpolitisk konflikt da de tok om bord over 400 afghanske flyktningar utenfor kysten av Australia.
Afghanske flyktninger på Tampa august 2001. Foto: Scanpix
I ettertid ble det kjent at både den norske ambassadøren i Canberra og offiserer om bord på Tampa ble avlyttet av australsk militære.
Men Øvergård sier at han har ingen grunn til å tro at "Tampa" er under særskilt overvåking på grunn av det som skjedde for tre år sidan.